رفع نیاز 600 تنی کشور به ماده بودارکننده گاز طبیعی توسط محققان صنعت نفت

اعظم مینابی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ادورانت یا عامل هشدار دهنده گاز طبیعی از میعانات گازی ماده‌ای است که از آن برای بودار کردن گاز طبیعی یا گاز مایع استفاده می‌شود و به عنوان ماده استراتژیک مطرح است.

وی ادامه داد: از آنجایی که گاز طبیعی پس از پالایش فاقد بو است و در صورت نشت خطر آفرین خواهد بود از این رو با تزریق این ماده به جریان گاز طبیعی یا گاز مایع می‌توان از آن به عنوان ماده‌ای هشدار دهنده استفاده کرد.

مینابی نیاز کشور به این ماده استراتژیک را حدود 600 تن در سال ذکر و اظهار کرد: این ماده وارداتی است و با توجه به نیاز شرکت ملی گاز ایران به این ماده با انعقاد قراردادی بین مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت با پژوهشگاه صنعت نفت اقدام به تولید ادورانت در پژوهشگاه کردیم.

مجری طرح با بیان اینکه فعالیت‌های مربوط به انتخاب خوراک، محل نصب و نیز بازنگری استاندارد ادورانت تولیدی کشور با همکاری مشترک انجام شد،‌ خاطرنشان کرد: طی 9 ماه مراحل توسعه دانش فنی و طراحی مفهومی و پایه برای احداث واحدی به ظرفیت 800 تن در سال توسط پژوهشگاه اجرایی شد.

وی با تاکید بر این که در این پروژه از مرکاپتان‌های سبک موجود در میعانات گازی پارس جنوبی برای تولید ادورانت استفاده شد، یادآور شد: با اجرای این پروژه از ماده‌ای سمی برای تولید محصول ارزشمند استفاده شد و همچنین محصول جانبی این واحد که 15 هزار بشکه در روز میعانات گازی عاری از مرکاپتان‌ها است،‌ با ارزش افزوده بیشتری قابل ارائه به بازارهای جهانی خواهد بود.

مینابی از اجرایی شدن فاز یک این پروژه خبر داد و اظهار داشت: در فاز اول اقدام به راه اندازی واحد تولید ادورانت در پارس جنوبی شد که تاکنون پیشرفت 80 درصدی داشته است و در نیمه اول سال 94 به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته مجری طرح کلیه تجهیزات مکانیکی واحد شامل مخازن، ‌ظروف تحت فشار، راکتورها و برج‌هایی که به دلیل خورنده بودن سیال از مصالح خاص و طراحی ویژه استفاده شد، در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا