نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG با موفقیت ساخته شد

 'امید شعاعی' عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره طراحی و پیاده سازی نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG گفت: در واقع IPG دستگاه مولد پالس های الکتریکی است که توسط دو الکترود داخل لب سمت چپ و راست بیمار قرار داده می شود که با استفاده از این دستگاه و تحریک الکتریکی عمقی مغز می توان اختلالات بیماران را از بین برد.

شعاعی افزود: در بسیاری مواقع اختلالات در حرکت های غیر ارادی بیماران وجود دارد و بیمارانی هستند که اعضای بدن آنها به فرمان افراد نیست که این مسئله به دلیل اختلالات سلول های عصبی در داخل مناطقی در هسته مرکزی مغز است، با استفاده از این دستگاه و تحریک عمقی مغز می توان این علایم را از بین برد.
وی تصریح کرد: هدف از انجام این پروژه تولید دستگاهی مشابه نمونه خارجی آن بود تا استفاده از این فناوری با هزینه ای کمتر در داخل کشور مقدور شود. در حال حاضر این دستگاه با هزینه ای بالغ بر 15 هزار دلار وارد می شود و بیماران با بودجه شخصی یا یارانه دولتی عمل جراحی مربوطه را انجام می دهند. بنابراین با تولید این دستگاه در داخل میزان قابل توجهی هزینه ها کاهش پیدا می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: از ویژگی های این دستگاه انتقال توان و داده بی سیم و برنامه ریز بیرونی جهت تحریک عمقی مغز است بنابراین دستگاه قابلیت کنترل از بیرون و توسط پزشک را دارد. همچنین انتقال توان برای شارژ باتری نیز در آن امکان پذیر است. البته بخش ساخت الکترود فلزی با ابعاد 20 سانتی متر که داخل مغز انسان جای بگیرد، توسط دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه تهران با سرپرستی دکتر محمود نیلی(رئیس دانشگاه تهران) انجام شد.
وی در ادامه با بیان این که پس از تصویب طرح در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، حمایت ها برای عملی کردن پروژه انجام شد، افزود: طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه IPG، شارژر باتری بی سیم، و برنامه ریز بیرونی جهت تحریک عمقی مغز با موفقیت انجام شد، نمونه آزمایشگاهی ما موش بود و به منظور استفاده در مغز انسان دستگاه باید ابعاد و مصرف توان متفاوتی داشته باشد.
شعاعی تاکیدکرد: بنابراین نیاز است تراشه ای اختصاصی طراحی شود که برای تحقق این امر پروپزال و طرح مورد نظر به ستاد فرستاده شد و منتظر تصویب و آغاز کار هستیم. دانشکده متالورژی دانشگاه تهران و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه ایران از همکاران ما در این پروژه بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا