پژوهش‌ها باید با ارزش‌های جامعه همخوانی داشته باشد

دکتر فاطمه بهرامی، پژوهشگر برتر شبکه زنان دانشمند جهان اسلام در سال 1390، داشتن ذهنی خلاق و اطلاعات به‌روز، داشتن درک درست از مسائل اجتماعی و نیازهای جامعه و در ارتباط بودن با محافل علمی، قدرت شناسایی موضوعات و دغدغه‌های جدید، علم به دانستن موضوعات حیطه کار تحقیقاتی پژوهشگر در سطح دنیا و سؤالات مطرح‌شده پیرامون آن مسئله را ازجمله خصوصیات یک پژوهشگر خوب عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس گفت: اکنون کشور ایران دارای جوانان باهوش و استعدادی است که به دنبال کسب اطلاعات جدید از منابع اطلاعاتی هستند. خوشبختانه ما باوجود چنین جوانانی نسبت به کشورهای پیشرو در زمینه تحقیق و پژوهش عقب نیستم اما به دلیل این‌که تحقیقات باید به زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی منتقل شوند و زبان ما فارسی است، یک مقدار در این زمینه ضعف داریم.

وی افزود: قسمت دیگر ضعف ما در این زمینه مربوط به پژوهشگران است. متأسفانه پژوهشگران ما برخی از اصول کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را رعایت نمی‌کنند و بیشتر به دنبال چاپ مقاله برای کسب ارتقای آموزشی و شغلی (نه نیاز جامعه) هستند؛ قطعا با انجام چنین تحقیقات غیر منسجمی ما راه به جایی نمی‌بریم.

این عضو هیات عملی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در سال‌های اخیر بر انجام کارهای تحقیقاتی بومی تأکید شده است و ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به این سمت‌وسو کشیده‌ایم تا کپی‌برداری از روش‌ها و شیوه‌های جامعه دیگر نداشته باشند. ما سعی کرده‌ایم به دانشجویان بیاموزیم با شناسایی بسترهای جامعه برای انجام تحقیق از روش‌های علمی مطابق با فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی‌ کشور استفاده کنند؛ تحقیقاتی که بتواند با شرایط اجتماعی و مذهبی همخوان باشند.

وی به مشکلات پیش روی پژوهشگران حوزه تحقیقاتی مشاوره‌ای و اختلالات روانشناسی، برای انجام کارهای تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون اعتماد جامعه به این مسائل پژوهشی تا حدی کم است به همین دلیل به این سؤالات پاسخ مناسبی از سوی مردم داده نمی‌شود. از سوی دیگر سازمان‌ها نیز با پژوهشگران این حوزه همکاری‌های لازم را ندارند؛ آن‌ها اجازه ورود پژوهشگران به محیط کارشان را نمی‌دهند.

بهرامی دسترسی نداشتن به منابع اطلاعاتی را از دیگر مشکلات پیش روی پژوهشگران این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه دسترسی به برخی از منابع اطلاعاتی در سال‌های تحریم کمی با دشواری همراه بود. همچنین حتی برخی از چاپ مقاله‌ نیز سرباز می‌زدند. ما امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم برای توسعه‌یافته‌های علمی و پژوهشی راحت‌تر اقدام کنیم.

وی به مشکل خاص زنان پژوهشگر اشاره کرد و در این خصوص گفت: متأسفانه زنان پژوهشگر نمی‌توانند به‌عنوان یک پژوهشگر وارد هر محیط کاری (به‌ویژه محیط مردانه) شوند به همین دلیل گاهی اوقات برای انجام کارهای پژوهشی با مشکل مواجه هستند.

این پژوهشگر برتر شبکه زنان دانشمند جهان اسلام تصریح کرد: همچنین در خارج از مرزهای ایران دیدگاه خوبی نسبت به کارهای پژوهشی زنان وجود ندارد. برخلاف تصور و افکار عمومی و شنیده‌های آن‌ها که زنان ایرانی نمی‌توانند در کشورشان به‌خوبی کار کنند من به‌نوبه خود تاکنون برای انجام کارهای تحقیقاتی‌ام با موانع و مشکلات زیادی مواجه نبوده‌ام؛ من بارها با حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی و ارائه مقاله متوجه نگاه متعجب آن‌ها شده‌ام.

وی اظهار کرد: من در این سال‌ها به‌جز محدودیت ورود به مکان‌های خاص مشکل خاصی برای انجام کارهای تحقیقاتی‌ام نداشته‌ام. مسئولان دانشگاه نیز برای انجام این کارها و حتی حضور در کنفرانس‌های مختلف جهانی از من بسیار حمایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم اگر سرمایه بیشتری به امر پژوهش اختصاص داده شود و بیش از گذشته به پژوهش‌های اصلی و کاربردی بها داده شود و سوگیری در این خصوص نباشد که فرد صرفا برای رفع تکلیف یا ارتقای رتبه کاری تحقیقاتی انجام دهد، آینده روشنی در انتظار کارهای پژوهشی پژوهشگران ایرانی باشد.

وی افزود: اگر تحقیقات صرفا برای کسب رتبه یا افتخاری سازمانی یا به دلیل مسائل اقتصادی باشد، رنگ و بوی علمی به خود نمی‌گیرد و دردی از دردهای جامعه را دوا نمی‌کند. پژوهش باید به کمک رفع مشکل یک جامعه بیاید و پاسخگوی بسیاری از مسائل اجتماعی باشد.

گفتگو: فرگل غفاری