روشی برای کاهش استعداد اعتیاد در دانش آموزان

به تازگی پژوهشی به منظور شناسایی ارتباط سامانه های مهارگری و فعال سازی رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان های پسرانه شهر لردگان تشكیل می دهند.

بین سیستم های بازداری رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین سیستم های فعال سازی رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد.

نمونه پژوهش شامل تعداد یک صد دانش آموز از دبیرستان های شهر لردگان بود كه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس فعال سازی بازداری رفتاری و سنجش استعداد اعتیاد (APS test) استفاده شد. در ادامه داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردیدند.

نتایج نشان داد كه بین سیستم های بازداری رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین سیستم های فعال سازی رفتاری با استعداد اعتیاد دانش آموزان رابطه منفی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد كه سیستم های بازداری رفتاری پیش بینی كننده استعداد اعتیاد است. این نتایج بیان می كند كه افزایش سیستم فعال سازی مغز (BAS) و كاهش سیستم بازداری سامانه عصبی (BIS) در مغز، استعداد به اعتیاد دانش آموزان را كاهش می دهد.

منبع: كبیر شریفی، فرهاد محمدی، 1394. حساسیت سامانه های مغزی رفتاری B ASBIS در پیش بینی استعداد اعتیاد، فصلنامه رویش روانشناسی، سال چهارم، شماره 3 (پیاپی 12).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا