انیمیشنی با مخاطبان جهانی

این انیمیشین تا به حال در شش کشور عربی لبنان، عراق، کویت، ساحل عاج، عربستان و بحرین به روی پرده رفته و مورد توجه بینندگان خارجی نیز قرار گرفته است. از افتخاراتی که تاکنون نصیب این فیلم شده است مي‌توان به دريافت 2لوح تقدير ويژه سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر، تقدير ويژه نهمين جشنواره فيلم رويش و تقدير ويژه چهارمين دوره جايزه سينمايي گفتمان انقلاب اسلامي اشاره كرد.  در ادامه مروری خواهیم داشت بر ویژگی‌های این اثر و دلایل موفقیت آن.

داستانی واقعی و جذاب

در این انیمیشن قصه مستندي از تاريخ شيعه در قالب پويانمايي سه‌بعدي با تكنيك‌هاي نوين انيميشن‌سازي به تصوير کشیده است. در «شاهزاده روم» حدود ۷۰ کارکتر حضور دارند و بر اساس میزان دیالوگ و نقشی که هر کدام از این کاراکترها داشتند، نقش اصلی یا فرعی شوند. به گفته کارشناسان استفاده درست و بازسازی هنرمندانه قصه «شاهزاده روم» و ساخت قوی و جذاب انیمیشن یکی از نقاط قوت این اثر به شمار می‌رود. فیلم سرعت مناسبی دارد، نمای شهر و پلان‌ها خوش رنگ و لعاب هستند و به همین دلیل این فیلم توانسته است  رضایت کودک و مخاطب بزرگسال را جذب کند.  ر این انیمیشن عوامل سازنده به دنبال مخاطب جهانی بوده‌اند و  قصه ای روایت می‌شود که علاوه بر مخاطبان مسلمان، مخاطبان مسیحی نیز دارد.

شاهزاده روم داستان عاشقی و دلدادگی پرنسسی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا را روایت می‌کند. ملیکا که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانوی پاکدامن به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌شود.

به گفته نویسنده و کارگردان این اثر، فیلمنامه 17 بار نوشته شده است و در نوشتن آن دكتر محمدحسين رجبي دواني و محمود مطهري‌نيا به‌عنوان مشاوران تاريخي با اثر همكاري کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های این انیمیشن این است که که توانسته است مفهوم یک قصه تاریخی دینی را برای اولین‌بار به شکل دیگری روایت کند و تا حدودی فضای شعارزده‌ای که در کارهای دینی وجود دارد را بشکند.

 

فیلمی حاصل تلاش‌های تیمی

اعضای تیمی که «شاهزاده روم» را ساخته‌اند، سالیان سال است که در حوزه انیمیشن متمرکز و عاشقانه کار می‌کنند. از ویژگی‌های ساخت این اثر این است که براي پردازش نهايي تصاوير سه‌بعدي سازندگان مجبور شدند ابررايانه‌هاي 4مجموعه را به‌كار بگيرند و  رندر فيلم در مدت 100شبانه‌روز با مشاركت هزار رايانه انجام شود.  حدود 100 نفر در ساخت این انیمیشن همکاری کرده‌اند، این تیم حاصل ترکیب دو گروه جدا از هم با نام های «سلوک افلاکیان» و «هفت سنگ» است که در نهایت با نام مشترک «هنر پویا» با یکدیگر همکاری کرده‌اند. برخلاف بسیاری از تیم‌های انیمیشن‌سازی ایرانی که درآغاز راه هستند  و بیشتر به کسب تجربه می‌پردازند عوامل «شاهزاده روم» در سینمای ایران شناخته شده و دارای کارنامه قابل توجهی هستند و همکاری مهدی پاکدل به عنوان مدیر تولید، حسن ایوبی تدوین گر، آریا عظیمی نژاد آهنگ ساز و ناصر طهماسب در مقام مدیر دوبلاژ بر کیفیت و جذابیت کار افزوده است.

با این همه، هزينه ساخت شاهزاده روم 2ميليارد تومان و مدت‌زمان توليد آن 15‌ماه بوده است.

سخن پایانی

انیمیشن «شاهزاده روم» در تکنیک و کیفیت از جمله بهترین و برترین‌های انیمیشن سینمای ایران به حساب می‌رود و نسبت به کارهای قبلی اثری رو به جلو محسوب می‌شود. این انیمیشن و گروه سازندگان آن ثابت کرده اند که توانایی‌های بالقوه‌ای برای ساخت انیمیشن در کشور ما وجود دارد و اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم در این خصوص انجام شود، می توانیم امیدوار باشیم که صنعت ساخت انیمیشن ایران حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان داشته باشد، حرف‌هایی که نه تنها مخاطب داخلی را راضی نگه دارد بلکه بتواند مخاطب جهانی را نیز صحنه به صحنه با خود همراه کند.

اعظم حسن تقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا