استفاده از بازی های کامپیوتری برای شناخت مغز

این پژوهش و مطالعات به شناخت نقش بازی در مغز و فعالیت های مغزی کودکان می پردازد .  گروهی از کودکان در موزه علوم لندن به آموزش بازی های کامپیوتری و انجام آن تحت نظر پژوهشگران این پروژه می پردازند.

قابل توجه است که متخصصان مراقبت از نوزادان نارس در حال ساخت و ایجاد یک بازی کامپیوتری هستند که می تواند تاثیر تولد زودهنگام را بر عملکرد مغز اندازه گیری کند . در موزه علوم لندن ، در طول بازی ، عملکرد مغزی صدها کودک داوطلب بین شش تا هفت سال بررسی و تجزیه و تحلیل می شود .

آنیتا مونتانا (Anita Montagna) روانشناس و متخصص اعصاب از کالج سلطنتی لندن در رابطه با آزمایش بازی های کامپیوتری بر روی این کودکان چنین توضیح می دهد: " یکی از مهارت ها، دقت در اجرا، توانایی حفظ اطلاعات و مهار واکنش اتوماتیک است . در واقع این ایده اصلی بوده و پس از آن کار روی حافظه ، حفظ اطلاعات در ذهن و دستکاری اطلاعات آنلاین انجام می گیرد و این در پیش بینی موفقیت تحصیلی و دیگر مهارت ها در زندگی بسیار مهم به نظر می رسد . ما به طور انتخابی به مسائلی  چون ، توانایی تمرکز روی موضوعی خاص و عدم توجه به چیزهای دیگر در طول بازی ، توجه می کنیم . در این مطالعات ما به طور دائم به بررسی تمرکز طولانی مدت کودکان به یک موضوع خاص توجه خواهیم کرد . "  

در این پروژه برخی از کودکان خردسال برای تصویر برداری ام آر آی (MRI) به آزمایشگاه فرستاده می شوند . این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تا 60 کودک هشت ساله ، سی نوزاد نارس ( پیش از موعد مقرر به دنیا آمده ) و سی نوزادی که در زمان طبیعی به دنیا آمده اند ، را مورد اسکن قرار  دهند . آنها قصد دارند تا با این اسکن به بررسی تفاوت عملکرد شبکه مغز آن ها بپردازند . قابل توجه است که در بین این نوزان و کودکان ، نوزادن نارس ، بیشتر در معرض خطر مشکلات عصبی هستند که البته زیاد شناخته شده نیستند . این تیم تحقیقاتی قصد دارد با انجام اینگونه آزمایش ها  به این نوزادان کمک کرده و مشکلات آنان را حل کند .

پرفسور دیوید ادواردز (David Edwards) نئوناتولوژیست یا متخصص مطالعه نوزادان و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه توضیح می دهد که تغییرات در زمانی که نوزادان نارس به دنیا می آیند بسیار زیاد است . با گذشت زمان ، مغز بزرگ تر و بسیار پیچیده تر می شود . زمانی که نوزادان به دنیا می آیند ، مغزشان مانند یک لوبیای قهوه ای بسیار صاف است اما با گذشت زمان به شکل یک گردو تغییر شکل می دهد و به همان شکل مغز بزرگسالان که بارها در تصاویر دیده ایم ، می شود . در حقیقت نوزادان تغییرات بسیار زیادی را در خارج از شکم مادر خود دریافت می کنند .  

لازم به ذکر است که تا چند دهه اخیر ، نوزادانی که پیش از موعد مقرر متولد می شدند ، شانس کمی برای زنده ماندن داشتند . در حالی که امروزه این شرایط به طور چشمگیری تغییر کرده است و تعداد بیشتری از این نوزادان زنده می مانند . با این حال نارس به دنیا آمدن می تواند در رشد نوزادان تاثیر داشته باشد .  

در این پروژه تحقیقاتی پروفسور ادواردز تلاش می کند تا با پرتونگاری و تصویربرداری از مغز ، نقشه مسیرهای عصبی مغز را ترسیم کرده و تفاوت های مغزی کودکان نارس و دیگر کودکان را به دست آورد .

دیوید ادواردز اعلام کرد : ما در نظر داریم تا زمانی که بچه ها در حال بازی کردن هستند ، مغزشان را مورد اسکن ام آر آی قرار دهیم . ما با اسکن ام آر آی می توانیم ببینیم که در طول بازی چه بخش هایی از مغز فعال بوده و کودکان در هنگام بازی از چه منابعی از مغزشان استفاده می کنند . با به دست آوردن این اطلاعات ما می توانم به مقایسه داده های کودکان طبیعی و کودکان نارس پرداخته و تفاوت های عملکردی مغزهایشان را پیدا کنیم .

قابل توجه است که برای این کودکانی که در موزه علمی لندن به بازی می پردازند ، بازی کامپیوتری فقط جنبه تفریح داشته اما مهم نتایج و بررسی آزمایش ها است که بر روی آنها انجام می شود . به طور قطع نتایج این آزمایش ها یک روز به کودکان نارس کمک خواهد کرد .

لازم به ذکر است که محققان فرانسوی در تلاش برای کشف ذهن کودکان هستند . این گروه بر فعالیت های مغز هنگام یادگیری و خواندن تمرکز می کنند . آنها در دو سال ، ده کودک را هر دو ماه یک بار در هنگام خواندن ، مورد اسکن ام آر آی قرار دادند . آنها برای به دست آوردن پاسخ این موضوع که آیا روش خواندن سیلابی بهتر است یا روش کلی ؟ مدار مغزی این کودکان را تجزیه و تحلیل کردند .  در نهایت نتایج اسکن ها نشان داده که روش سیلابی ، روش کارآمدتری است .

استانیسلاس دوهین (Stanislas Dehaene) از عصب شناسان شناختی و مدیر پژوهش محققان فرانسوی در رابطه با نتایج این تحقیقات می گوید : افرادی که با روش الفبایی فونیک ، خواندن را می آموزند ، نیم کره چپ مغزشان فعال تر می شود . قابل ذکر است که  این نیمکره برای خواندن بسیار کارآمد است . افرادی که با روش کلی و از طریق شکل کلمات ، خواندن را می آموزند از نیمکره راست استفاده کرده که در واقع برای این عمل کارایی لازم را ندارد . دانشمندان با این اسکن های ام آر آی توانستند نظریه خود را مبنی بر بهتر بودن روش یادگیری هجایی را که سال ها از آن دفاع کرده بودند ، ثابت کنند . در واقع با توجه به این آزمایش می توان به حل نارسایی های خواندن و یادگیری کودکان پرداخت .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا