چگونه جلوی فرسودگی تحصیلی را بگیریم؟

به تازگی پژوهش با هدف شناخت رابطه ساختاری ادراك محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق نقش واسطه ای ذهن آگاهی انجام شد. تعداد 305 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دبیرستان های شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-92 با روش نمونه برداری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ادراك محیط یادگیری سوئینی و دیگران (1994)، مقیاس ذهن آگاهی تورنتو (2006)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و دیگران (2007) پاسخ دادند.

ادراك محیط ادگیری به صورت درگیر بودن دانش آموز در امر یادگیری، داشتن حس مالكیت در بحث كلاسی و انجام تكالیف به صورت موثر، می تواند منجر به ارتقای فرایندهای فراشناختی و حضور آگاهانه ذهن دانش آموز شود

نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری نشان دادند مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش هماهنگی مناسبی دارد و اثر مستقیم ادراك محیط ادگیری بر فرسودگی تحصیلی و هم چنین ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی و ادراك محیط یادگیری بر ذهن آگاهی تایید شد.

هم چنین مدل مورد مطالعه نشان داد ادراك محیط یادگیری با واسطه ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی اثر اندكی دارد. این نتایج بیانگر آن است كه ادراك محیط ادگیری به صورت درگیر بودن دانش آموز در امر یادگیری، داشتن حس مالكیت در بحث كلاسی و انجام تكالیف به صورت موثر، می تواند منجر به ارتقای فرایندهای فراشناختی و حضور آگاهانه ذهن دانش آموز شود. امری كه به نوبه خود با تجهیز دانش آموز به افزایش ظرفیت توجه و انعطاف پذیری و پذیرش خود، مانع فرسودگی تحصیلی می شود.

شایان ذکر است که این پدیده می تواند تاثیر بسیار نامناسبی بر یادگیری کودکان داشته باشد و در نتیجه ممکن است آینده تحصیلی آنها را با کاهش علاقه به آموختن، به صورت کامل به خطر بیندازد.

منبع: سمیه حسن نیا، محبوبه فولادچنگ، 1394، رابطه بین ادراك محیطی و یادگیری و فرسودگی تحصیلی از طریق واسطه گری ذهن آگاهی: مدل یابی ساختاری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال دوازدهم، شماره 45.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا