کد خبر : 24038 سه شنبه 17 آذر 1394 - 12:18:25
مطالعه-صخره-نگاره-های-13-هزار-ساله-در-اسپانیا

نمایش نخستین گروه اجتماعی انسانی در نقوش پیش از تاریخی

مطالعه صخره نگاره های 13 هزار ساله در اسپانیا

سیناپرس: محققان اسپانیایی در بررسی ها و مطالعات خود نسبت به حکاکی ها و صخره نگاره های یک سکونتگاه انسان های شکارچی – گردآورنده از دوره پیش از تاریخی داده ها و اطلاعات قابل توجهی را به دست آورده اند .

مارکوس گارسیا دیاز (Marcos García-Diez) از دانشگاه باسک کانتری (University of the Basque Country) و مانوئل واکئورو (Manuel Vaquero) از موسسه دیرین زیست شناسی بشر و تکامل اجتماعی کاتالان (Catalan Institute of Human Paleoecology and Social Evolution) واقع در اسپانیا به بررسی و مطالعه حکاکی ها و صخره نگاره های باستان شناسی یک سکونتگاه مردمان شکارچی – گردآورنده از دوره پیش از تاریخی پرداختند و نتیجه حاصل از آن را در آخرین شماره مجله PLOS ONE به چاپ رسانده اند .

در گزارش های پژوهشگران آمده است که تصاویر حکاکی شده  روی یک تخته سنگ صاف متعلق به سیزده هزار و هشتصد سال پیش بوده است . این تصاویر شامل هفت نقش نیم دایره تزئین شده با خطوط داخلی بوده که در دو ردیف مرتب شده اند .

در گزارش های پژوهشگران آمده است که تصاویر حکاکی شده روی یک تخته سنگ صاف متعلق به سیزده هزار و هشتصد سال پیش بوده است . این تصاویر شامل هفت نقش نیم دایره تزئین شده با خطوط داخلی بوده که در دو ردیف مرتب شده اند .

تجزیه و تحلیل میکروسکوپی و مقایسه این نقوش نشان می دهد که آن ها با یک تکنیک و ابزار مشابه در یک دوره زمانی کوتاه حکاکی شده اند. این محققان و باستان شناسان تصور می کنند که نقوش حکاکی شده مذکور ، نشانگر کلبه و یا خانه کوچک هستند .

مانوئل واکئورو در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این نقوش حکاکی شده می گوید: « حکاکی های دوره پارینه سنگی از شمال شرقی اسپانیا ما را با نخستین گروه اجتماعی انسانی آشنا میکند . »