شناسایی پارووایروس در استخوان های تاریخی

محققان دانشگاه هلسینکی (University of Helsinki) فنلاند و دانشگاه ادینبورگ (University of Edinburgh) اسکاتلند ، شواهد و مدارکی از پارووایروس (parvovirus) که ساده ترین ویروس‌ های دی ان ای دار جانوری هستند ، را در حدود نیمی از بقایای اسکلت 106 کشته جنگ جهانی دوم در میدان های جنگی کارلیا (Karelia) که در حال حاضر در خاک روسیه واقع شده است ، کشف کرده اند .

بر اساس گزارش های این محققان دو نفر از این کشته شدگان حامل یک نوع از پارووایروس هستند که در کشورهای شمال اروپا پخش نشده بود. زمانی که این داده ها با اطلاعات ژنتیکی ترکیب می شوند ، نشان می دهد که به احتمال زیاد این کشته شدگان ، سربازان روسی بودند نه سربازان فنلاندی.

این نخستین بار است که اثر و نشانه ویروس در استخوان های قدیمی بخشی از بدن که به احتمال قوی پس از مرگ حفظ می شود ، پیدا شده است .

پروفسور کلاوس هدمن (Klaus Hedman) ویروس شناس بالینی در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با پیدا شدن ویروس در بافت استخوان های قدیمی می گوید: « بافت انسانی همانند یک آرشیو عمر است که اثر و نشانه ویروس ها را که در طول زندگی فرد با او همراه  و مواجه بوده، ذخیره می کند . »

بر اساس گزارش های این محققان دو نفر از این کشته شدگان حامل یک نوع از پارووایروس هستند که در کشورهای شمال اروپا پخش نشده بود. زمانی که این داده ها با اطلاعات ژنتیکی ترکیب می شوند ، نشان می دهد که به احتمال زیاد این کشته شدگان ، سربازان روسی بودند نه سربازان فنلاندی .

پروفسور آنتی سیجنتیلا (Antti Sajantila) استاد پزشکی ژنتیکی در رابطه با ترکیب اطلاعات دی ان ای انسان و ویروس می گوید: « چنین ترکیبی از دی ان ای انسان و ویروس، هر دو می تواند به ما کمک کند تا بدن فرد تازه مرده به عنوان یک ابزار جدید برای تحقیقات پزشکی قانونی و یا شناسایی اصل و نسب و تعیین چگونگی مهاجرت انسان باستان در سراسر جهان به کار گرفته شود . »