500 دانشمند رده اولی ایرانی در دنیا وجود دارد

رضا ملک زاده در کنگره پزشک پژوهشگر که با حضور وزرای بهداشت، علوم و معاون فناوری رئیس جمهور برگزار شد، گفت: نیاز داریم که برنامه‌ای برای آموزش و پرورش محقق و دانشمند داشته باشیم.

وی افزود: در طی سال‌های گذشته برنامه ای برای تربیت دانشمند به معنای خالق علم جدید نداشتیم.

معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: همه کشورهای پیشرفته دنیا از نیم قرن پیش آموزش دانشمند را آغاز کرده‌اند و اکنون ثمره ان را می چینند.وی با بیان اینکه کشور نیاز به تربیت رهبران علمی دارد گفت: ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که در دنیا حدود 500 دانشمند رده اولی ایرانی وجود دارد و ما نیاز داریم که حداقل 50 نفر انها را در کشور داشته باشیم.ملک زاده با اشاره به اصطلاح پزشک محقق، افزود: ما برنامه تعریف شده و حمایت شده ای از موضوع نداریم. نگاه کنید که در 50 سال گذشته در دنیا چقدر نوآوری بوده و سبب پیشرفت علم شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط دنیا برنامه های مرتبط با پزشک محقق را خود موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها اجرا می‌کنند، گفت: ما فردی را می‌خواهیم که بیولوژی و کارکرد بدن انسان را را بیاموزد و بعد در زمینه سلامت نوآوری کند.

به گفته معاون علمی و فناوری وزارت بهداشت نیاز امروز کشور این است که یک درصد پزشکان در مسیر پزشک محقق حرکت کند.وی در این زمینه گفت: چرا علوم پایه و بالینی از هم جداست؟ برای اینکه باید یک فردی باشد که آنها را پیوند دهد.

به گزارش فارس،ملک‌زاده خاطرنشان کرد: کار در این مسیر دشوار است چون افراد باید از درآمد خود فاصله بگیرند و به آزمایشگاه بروند و بنابراین نیاز داریم که جوانانی که عشق و استعداد دارند را شناسایی کنیم.

وی به کشورهایی که این طرح را اجرا کرده‌اند گفت: سنگاپور به عنوان یک کشور کوچک از 25 سال پیش این برنامه را اجرا کرده و انگلستان یک برنامه مفصل دارد و در امریکا تنها از یک موسسه 19 نفر جایزه نوبل گرفته‌اند.وی در پایان با انتقاد از برخی دانشگاه‌ها که همکاری لازم در این موضوع را ندارند گفت: دانشگاه تهران با این طرح ها مخالف است و امروز هم در این کنگره نماینده ای ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا