جنگ اطلاعات، رقابت جدی کشورها در عرصه الکترونیک

در واقع، کشورها به سرعت در حال انجام حملات غیرمرگبار علیه سیستم‌های اطلاعاتی دشمن هستند و این به معنای ظهور جنگ اطلاعات است.

دان کوهل از دانشگاه ملی دفاعی در واشنگتن، جنگ اطلاعات را تنش یا کشمکش بین دو یا تعداد بیشتری از گروه‌ها در محیط اطلاعات تعریف می‌کند. شاید بسیاری این موضوع را به عنوان هک کردن تلقی کنند اما در واقع این جنگ بسیار وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر از چنین اسم‌هایی است.

رهبران غربی میلیاردها دلار را برای توسعه توانایی‌هایی هزینه می‌کنند تا با توانایی‌های چین و روسیه در این زمینه برابری کنند و دستورات نظامی را برای حمله‌کردن، دفاع‌کردن و بهره‌بردن از آسیب‌پذیری‌های شبکه‌های اطلاعات الکترونیکی تثبیت ‌کنند. جنگ اطلاعات، جنگ الکترونیکی، جنگ سایبری و psy-ops (عملیات روانی) را به شکل یک سازمان جنگی منفرد ترکیب می‌کند و این موضوع برای تمامی جنگ‌ها در آینده حیاتی و اساسی خواهد بود.

جریان آزاد اطلاعات در داخل و بین کشورها برای تجارت، روابط بین‌المللی و انسجام اجتماعی به همان اندازه مهم است که اطلاعات برای توان نیروی نظامی جهت جنگیدن. امروزه برقراری ارتباط تا حد زیادی به اینترنت وابسته است یا این که از بخش‌های مختلف طیف الکترومغناطیسی (مانند رادیو یا میکروموج‌ها) از طریق شبکه‌های ارتباطی زمینی یا شبکه‌های ماهواره‌ای در فضا استفاده می‌شود.

جنگ الکترونیکی برای مختل ‌کردن یا خنثی‌کردن چنین مخابره‌های الکترومغناطیسی به کار می‌رود. این جنگ می‌تواند شامل اقدامات مقابله به مثل الکترونیکی و پارازیت دادن باشد که برای مختل‌کردن ارتباطات نظامی یا سیستم‌های هدایت تسلیحات به کار می‌روند. چنین جنگی همچنین می‌تواند شامل کاربردهای غیرنظامی و به طور مثال استفاده از سیستم کنترل ترافیک  ADS-B باشد که هواپیماها از آن برای اجتناب از برخوردهای هوایی استفاده می‌کنند.

انسان امروزی با حملات سایبری که از طریق اینترنت و علیه شبکه‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد، آشنایی دارد و چنین حملاتی فعالیت‌‌های اقتصادی را غیرممکن می‌سازد.

این امر می‌تواند به سرمایه یا اعتبار قربانیان این حملات آسیب برساند و چنین موضوعی در ارتباط با حملات علیه شرکت سونی قابل‌مشاهده بود. همچنین آسیب‌رساندن به مبادلات سهام می‌تواند ضررهای مالی عمده‌ای را برای شرکت‌ها به دنبال داشته باشد. علاوه بر این،  حملات سایبری ممکن است علیه سیستم‌های کنترل صنعتی موردکاربرد در کارخانه‌های تولیدی در بخش برق، آب و گاز مورد استفاده قرار گیرند.

اقداماتPsy-ops  نیز بیشتر برای تنزل دادن سلامت شهروندان یک کشور به کار می‌رود و ممکن است شامل گسترش‌دادن اطلاعات اشتباه، شایعه و ترس از طریق رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های خبری باشد و این موضوع موجب وحشت و ترس عمومی می‌شود.

بنابراین جنگ اطلاعات ترکیبی از جنگ الکترونیکی، جنگ سایبری و عملیات روانی برای هر دوی حمله و دفاع است. در حال حاضر نیاز به درک بهتر و کامل جنگ اطلاعات در همه کشورها همزمان با تکامل این نوع جنگ احساس می‌شود و باید مکانیسم‌های دفاعی برای مقابله با آن اندیشیده شود.

در نمودار زیر نام کشورهایی که بهترین آمادگی در مقابل حملات سایبری را دارند، به ترتیب آورده شده‌ است. این نمودار در سایت منتسب به مجمع جهانی اقتصاد ارائه شده است.

 

مترجم: شه تاو ناصری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا