امنیت در موتورهای شبکه‏ اجتماعی، مقوله ای که اهتمام جدی می طلبد

 موتورهای شبکه اجتماعی بسته های نرم افزاری هستند که با هدف، ایجاد یک شبکه اجتماعی سفارشی سازی شده مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً با استفاده از این بسته های نرم افزاری به سادگی می توان به یک شبکه اجتماعی دست یافت. 
سازوکار نصب و راه اندازی این موتورها مشابه سامانه های مدیریت محتوا مانند Joomla و WordPress است که از مدت ها قبل در داخل کشور به صورت گسترده برای راه اندازی درگاه ها و وب گاه ها توسط اقشار مختلف از جمله سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. 
انواع موتورهای شبکه اجتماعی قابلیت های گوناگونی را ارائه می دهند؛ امکاناتی نظیر عضویت کاربر، امکان برقراری ارتباط با اعضا، درج محتوا، درج نظر روی محتوا، به اشتراک گذاری عکس، فیلم و غیره تنها بخشی از قابلیت های شبکه های اجتماعی ایجاد شده توسط این موتورها است.
همچنین امکان توسعه قابلیت های این شبکه ها با استفاده از افزونه فراهم می باشد. بنابراین سازندگان این بسته های نرم افزاری به ملاحظاتی که از دید یک توسعه دهنده عادی پنهان می ماند، توجه کرده اند.

** چالش های پیش رو برای استفاده از موتورهای شبکه اجتماعی 
استفاده از این موتورهای شبکه اجتماعی چالش هایی را نیز به همراه دارد که باید با اتخاذ تدابیر لازم، چالش های این حوزه را به حداقل ممکن رساند تا کاربران بیشترین بهره را از این فناوری ببرند.
در صورت استفاده از این گونه موتورها تمام مسئولیت های نصب، راه اندازی و نگهداری از شبکه اجتماعی بر عهده استفاده کننده این موتورها است. اگرچه او در تمامی امور، اختیار شبکه اجتماعی خود را دارد و تمامی اطلاعات کاربران محفوظ خواهد ماند.
کاربران به علت نداشتن اطلاع کافی از بسترهای سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای مناسب شبکه اجتماعی، از بسترهای ضعیف استفاده کرده و یا بیش از اندازه برای بستر سخت افزاری هزینه می‏کنند. 
اگرچه در طراحی و پیاده سازی موتورهای شبکه اجتماعی معمولاً به امنیت توجه ویژه شده است اما در صورت استفاده از آنها فراهم سازی امنیت از جهاتی دشوارتر نیز می شود چرا که این موتورها در دسترس عموم قرار داشته و هکرها در سرتاسر دنیا تمامی زوایا و خفایای کد آنها را با هدف یافتن یک آسیب پذیری بررسی و تحلیل می کنند. به عنوان مثال چندی پیش یکی از شبکه های اجتماعی که از موتورهای شبکه اجتماعی بهره برده بود، هک شد و اطلاعات دو میلیون کاربر آن در اختیار هکرها قرار گرفت.
در نتیجه کشف آسیب پذیری های موتورهای شبکه اجتماعی، سازندگان این موتورها به صورت پیوسته نسخه های جدیدتری را که آسیب پذیری های کشف شده در آنها رفع شده است، منتشر می کنند. 
بنابراین کاربران این موتورها باید پیوسته دغدغه به روزرسانی موتور شبکه اجتماعی خود را داشته باشند که در بسیاری از موارد این چنین نیست و در این صورت دچار چالش های جدی امنیتی خواهند شد.
برخی از کاربران موتورهای شبکه اجتماعی به علت کمبود اطلاعات فنی ممکن است این موتورها را به گونه ای مناسب پیکربندی نکرده و در نتیجه در حین استفاده با مشکلات مختلفی از جمله کاهش سرعت پردازش، کاربرپسندی و از همه مهم تر کاهش امنیت وب‏گاه مواجه شوند.

** رشد شبکه های اجتماعی جدید با موضوعات خاص 
امروزه شبکه های اجتماعی به جزء جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد بدل شده اند. با وجود این که شبکه های اجتماعی موجود قابلیت های فراوان و کاربرپسندی ارائه کردند، علاقه به راه ‏اندازی شبکه اجتماعی جدید با محوریت حوزه و یا موضوع خاص همواره در حال رشد است. 
به عنوان مثال گروه ‏های مختلف اجتماعی، از اهالی روستا‏های فرزق و روچین گرفته تا دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران، اقدام به ایجاد شبکه های اجتماعی برای خود کرده اند. 
به گزارش ایرنا از مرکز ماهر،همه شبکه های اجتماعی، توسط افراد با تجربه و دارای مهارت کافی ایجاد نمی شوند. در نتیجه، چنین شبکه هایی دچار ضعف های فراوانی از طراحی و کمبود قابلیت ها گرفته تا وجود ضعف های امنیتی هستند و در نتیجه کاربران این سامانه ها با خطرات و تهدیدات متعدد روبرو می باشند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا