حدود 7 درصد کودکان پنج ساله درگیر اختلالات ارتباطی هستند

دکتر" نسرین دودانگی " استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: سیر تکامل زبان در کودک ، برای اولین بار در سه ماهگی و با غان و غون کردن، آغاز می شود، دو سالگی که بتواند جملات ساده را بیان کند، و در سه ، چهار ، پنج و شش سالگی ، که در نهایت تکامل زبان او تقریبا کامل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه شش درصد کودکان 5 تا 11 ساله، دچار اختلالات زبانی هستند، اظهارداشت: این اختلال دارای علائم بالینی است و قابل تشخیص می باشد.
 
دکتر دودانگی، افزود: اگر این اختلال تشخیص داده نشود، مشکلات هیجانی ، سرخوردگی و افسردگی در سن مدرسه مشاهده می شود و ممکن است با سایر اختلالات همچون بیش فعالی ، کم توجهی، نوشتن، خواندن و … همراه شود.
 
وی همچنین پیش آگهی آن را بستگی به شدت اختلال دانست و گفت که درمان آن از طریق والدین و معلمان امکانپذیر خواهد بود.
 
این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اختلال دیگر ارتباطی را در فهم و هم در بیان کلمات ، معرفی کرد و افزود: تکلم کودک دچار این اختلال نسبت به همسالانش با تاخیر انجام می شود و در پسربچه ها شایع تر از دختران است.
 
وی ادامه داد: درحالت معمول ، قبل از 4 سالگی، تشخیص داده می شود ولی نوع شدید این اختلال، قبل از دو سالگی قابل تشخیص است.
 
دکتر دودانگی، همچنین اظهارداشت: هم ابتلایی در این کودکان زیاد است و عوامل ژنتیک ، عوامل محیطی و عواملی که روی مغز اثر می گذارند، بخش اتیولوژی را تشکیل می دهند.
 
بگفته او، روان درمانی و مشاوره از طریق خانواده ، به بهبودی این کودکان کمک می کند.
 
وی ، اختلال نوع سوم را که بعنوان اختلال ارتباط اجتماعی مطرح است ، شامل اختلال کلامی وغیرکلامی ، ذکر کرد و گفت: هم ابتلایی با سایر اختلالات دارد ضمن آنکه در خواندن ، مشکل داشته و اضطراب اجتماعی در این بیماران دیده می شود.
 
دکتر دودانگی افزود: بیش فعالی در میان این بیماران مشاهده می شود و تشخیص افتراقی با اوتیسم دارد.
 
وی ادامه داد: برای درمان باید برروی درک روابط اجتماعی ، مهارتهای کلامی و غیرکلامی و همچنین پروسه هایی که در کلام استفاده می شود و گنجینه لغات کودک ، کار شود.
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا