18 توله یوزپلنگ ازابتدای سال جاری در کشور مشاهده شد

معصومه ابتکار روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی یوزپلنگ افزود: مهمترین تلاش ما حفاظت از زیستگاه های یوزپلنگ در سراسر کشور است.وی اظهار کرد: یک سوم از مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، زیستگاه یوزپلنگ است از این رو حفاظت از آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ابتکار تاکید کرد: یوزپلنگ گربه سانی ارزشمند است که در راس هرم قرار دارد، یوزپلنگ در کل آسیا منقرض شده و فقط در ایران زیست می کند از این رو یک گونه ارزشمند از نماد ملی، منطقه ای و بین المللی برای کشور است.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: با نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های یوزپلنگ از ابتدای سال جاری تا کنون 18 توله مشاهده شد که نتیجه تلاش جمعی سازمان محیط زیست، پروژه حفاظت از یوزپلنگ، محیط بانان، جوامع محلی، کارشناسان، متخصصان و سازمان ملل است.
وی با اشاره به وجود دو یوزپلنگ نر و ماده در اسارت در پارک پردیسان اظهار کرد: با توجه به ارزشمند بودن این گونه ها با یک مشاور بین المللی گربه سانان در ارتباط هستیم و تمام رفتار این دو یوز تحت کنترل است.
وی گفت: مکان اسارت دو یوزپلنگ یک سایت تحقیقاتی با هدف مطالعه و تکثیر در اسارت است، با توجه به اینکه نگهداری و تکثیر حیات وحش در اسارت بسیار کار پیچیده ای است اما تلاش می کنیم تا شرایط لازم برای این هدف فراهم شود که تاکنون نیز گام های مهمی برداشته شد.
ابتکار ادامه داد: سالانه شاهد تلفات یوزپلنگ به دلایل مختلف از جمله شکار، تلفات جاده ای و ناآگاهی مردم هستیم که فرهنگ سازی در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از برنامه های اجرایی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بالابردن آگاهی جوامع محلی نسبت به حیات این گربه سان ارزشمند است.
وی گفت: از آنجا که سرشماری یوزپلنگ بسیار دشوار است بنابراین عدد و رقم دقیقی از تعداد یوزپلنگ های موجود در طبیعت نمی توانیم اعلام کنیم چون به محاسبات دشواری نیاز دارد اما شواهد نشان می دهد تکثیر در زیستگاه هایی که آرامش در آنها برقرار است قابل قبول است.
رییس سازمان محیط زیست گفت: اخیرا نیز جریمه تلفات یوزپلنگ را افزایش دادیم که گمان می کنیم این رقم بازدارنده باشد همچنین تعامل خوبی میان سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضاییه در این زمینه برقرار است.
وی در پایان از محیط بانان فعال در زیست گاه های یوزپلنگ تقدیر کرد و سهم آنان در حفاظت از این گربه سان ارزشمند را بسیار برجسته دانست.