پدیده «مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان» در کنار «مهاجرت نخبگان» طی پنج سال آینده

دکتر محمدجعفر صدیق‌ دامغانی‌زاده، دانشیار پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با اشاره به تجربیات سایر کشورها در زمینه حمایت از پارک‌های علم و فناوری افزود: ترکیه در یک دهه قبل در استانبول چهار پارک علم و فناوری ایجاد کرد که در یکی از این پارک‌ها 700 میلیون دلار برای ایجاد زیرساخت‌ها و 240 میلیون دلار برای اعطای گرنت به شرکت‌ها اختصاص داده است.وی خاطرنشان کرد: در پارک دیگر برای یک دوره 12 ساله در سه فاز چهار ساله، چهار میلیارد دلار برای زیرساخت سرمایه‌گذاری کرده و قرار است 900 هزار متر ساختمان‌سازی صورت گیرد.

به گفته صدیق، هدف ترکیه از این سرمایه‌گذاری رساندن گردش مالی شرکتهای دانش بنیان مستقر در این پارک‌ها به یک میلیون دلار است.وی به تجربیات چین در این زمینه اشاره کرد و گفت: پارک پکن 60 میلیارد یوآن برابر 10 میلیارد دلار گردش مالی دارد.

بودجه پژوهشی در برنامه ششم توسعه

دبیر برنامه ششم توسعه وزارت علوم با اشاره به اقدامات اولیه برای برنامه ششم توسعه در حوزه علم و فناوری در وزارت علوم خاطرنشان کرد: در بررسی‌های اولیه افق مثبتی در زمینه اختصاص اعتبارات پژوهشی در برنامه ششم مشاهده نمی‌شود چرا که با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت باید سهم دولت از اعتبارات پژوهشی به یک درصد GDP برسد ولی تا کنون بودجه‌های این حوزه به سیاق قبلی محقق شده است.

وی با بیان این که در برخی از موارد بودجه‌های پژوهشی ردیف‌های متفرقه در نظر گرفته شده است یادآور شد: ردیف‌های متفرقه در طول سال با افت و خیزهای زیادی مواجه می‌شد و ما انتظار داریم که مسوولان به دستگاه‌هایی چون دانشگاه‌ها و پارک دانشگاه تهران نیز که توان جذب بودجه را دارند اعتبارات آنها را تخصیص یابد.

صدیق با اشاره به عدم به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها طی 12 سال گذشته ادامه داد: ما نه تنها در زمینه منابع پژوهشی دچار کمبودهایی هستیم در کیفیت مصرف اعتبارات نیز با چالش‌هایی مواجه هستیم.

لزوم تدوین قوانین برای مصرف اعتبارات پژوهشی

صدیق از پیشنهاد تدوین ماده‌ای قانونی در زمینه مصرف اعتبارات پژوهشی خبر داد و گفت: در این راستا در وزارت علوم پیشنهاد تدوین ماده قانونی با عنوان صیانت از مصرف اعتبارات پژوهشی را ارائه کردیم.به گفته وی بر اساس این ماده قانونی مصرف اعتبارات پژوهشی کنترل می‌شود تا این اعتبارات به صورت نابجا هزینه نشود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا