تلاش گلوناس برای برتری بر جی پی اس

ماهواره جدید روسیه با نام گلوناس – ام Glonass-M که بخشی از پروژه سیستم جهانی موقعیت یاب ماهواره ای این کشور که با نام گلوناس شناخته می شود ، آماده پرتاب به مدار زمین است . این ماهواره قرار است از مرکز فضائی Plesetsk در شمال روسیه و در اواخر ماه دسامبر به ماموریت اعزام شود . گفتنی است کلیه مراحل طراحی و آماده سازی این ماهواره توسط Reshetnev Information Satellite Systems انجام شده است .

سازمان فضائی روسیه اعلام کرده است که این ماهواره قرار است جایگزین یک ماهواره قدیمی تر با عنوان ماهواره شماره 51 گلوناس  شود که در حال حاضر در حال سرویس دهی در سیستم گلوناس بوده و سه سال از آخرین زمان انقضای آن گذشته است .

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، این ماهواره با کمک یک راکت ماهواره بر سویوز 2 یا Soyuz-2 carrier rocket و بوستر ارتقا دهنده Fregat booster به محل ماموریت خود فرستاده خواهد شد .

سازمان فضائی روسیه اعلام کرده است که این ماهواره قرار است جایگزین یک ماهواره قدیمی تر با عنوان ماهواره شماره 51 گلوناس  شود که در حال حاضر در حال سرویس دهی در سیستم گلوناس بوده و سه سال از آخرین زمان انقضای آن گذشته است .

بر اساس اطلاعات رسمی منتاشر شده در این زمینه ؛ ماهواره فوق الذکر به مرکز فضائی Plesetsk منتقل شده و همه چیز آماده اجرای ماموریت بوده و هیچ مشکلی فنی وجود ندارد .

قابل ذکر است که گلوناس (GLONASS) ، سامانه ماهواره‌ ای ناوبری جهانی (Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema) ، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ ای بر مبنای موج ‌های رادیویی است که به وسیله نیروی دفاعی هوا- فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌ کند . در واقع گلوناس ، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت ‌یاب جهانی ایالات متحده امریکا (جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری محسوب می شود که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه ‌است .

البته گلوناس معتقد است که موقعیت ‌یابی او از همتای امریکاییش ، موقعیت ‌یاب جهانی جی پی اس دقیق تر است چرا که جی پی اس به اندازه کافی سرزمین های مختلف جهان را پوشش نمی دهد .

روسیه ( اتحاد جماهیر شوروی ) از سال 1976 میلادی در حال توسعه دادن سیستم موقعیت یابی گلوناس (GLONASS) است که این موضوع از از همان زمان جزء  دستور العمل های اصلی  وزارت دفاع این کشور بوده است . ماهواره های پروژه  گلوناس  برای اولین بار در سال 1982 وارد مدار شدند . در سال 1993 ماهواره های متعددی به ماهواره گلوناس اضافه شد و با قرار گرفتن دوازده ماهواره در مدار ، این پروژه در دسامبر سال 1995 میلادی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت .

قابل توجه است که از سال 2000 به بعد با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین به عنوان ریاست جمهوری روسیه ، نوسازی گلوناس (GLONASS) در بالاترین اولویت دولت قرار گرفت و بودجه آن افزایش یافت کشور روسیه تا سال 2011 با فرستادن 12 ماهواره دیگر ، تعداد ماهواره های گلوناس را به بیست و چهار ماهواره رساند و با این شرایط توانست کل زمین را پوشش دهد .

در حال حاضر سیستم  موقعیت یاب گلوناس (GLONASS) شامل 28 ماهواره  ، از جمله 24  فضاپیمای عملیاتی ، سه قطعه یدکی و یک پلت فرم در مرحله آزمایش پرواز است . در کشور روسیه ، نوزده ایستگاه زمینی مصرف کننده با یک سیگنال ناوبری با دقت یک متر تدارک دیده شده اند . سه  ایستگاه نیز در قطب جنوب و یک ایستگاه نیز در برزیل واقع شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا