خطرشیوع انفلونزا با شکار پرندگان مهاجر

نشست هم اندیشی بررسی مشکلات ، چالش ها و راهکارهای ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی با حضور مسئولان محیط زیست ، انجمن ها و سازمان های زیست محیطی روز پنجشنبه در محل سالن فرمانداری فریدونکنار برگزار شد.
عمق فاجعه صید و شکار بی رویه با روش های قرق و دام هوایی در استان مازندران به حدی رسیده است که امروز مسئولان و دوستداران محیط زیست را به دور هم جمع کرده است. 
سید شجاع الدین فرخی عضو انجمن حیوانات استان مازندران در این نشست گفت: هر چند مقوله معیشت و درآمد افراد از محل صید پرندگان مهاجر وجود دارد ، ولی باید بپذیریم که خطر و ترس از بیماری آنفلونزای پرندگان از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: درحالی عده ای از محل صید و شکارپرندگان منتفع می شوند که خطر از بین رفتن ماکیان محلی به خاطر بیماری آنفلونزای پرندگان را داریم.
وی بیان داشت: قدرت انتقال بیماری آنفلونزای پرندگان پس از کشته شدن پرندگان وحشی به مراتب بیشتر است ولی این موضوع مورد غفلت قرار می گیرد.
این دوستدار حیوانات استان مازندران گفت : از آنجائیکه آنفلونزای پرندگان به انسان سرایت می کند خطر صید و کشتن پرندگان وحشی و شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان تهدید جدی است.
وی ادامه داد: در حالت عادی وجود این پرندگان وحشی خطری ندارد اما با صید و قصابی کردن پرندگان خطر شیوع بیماری را دو چندان می کند.
وی تاکید کرد: باید شکارچیان را به این مقوله مهم توجه بدهیم و البته باید به درآمد جایگزین آنان نیز توجه شود.
وی گفت: هنوز خطر بیماری انفلونزای مرغی ناشی از شکار پرندگان وحشی برای شکارچیان مسجل نشده است.
مرجان ملاحسینی بازرس شبکه سمن های زیست محیط و منابع طبیعی مازندران در این نشست گفت: نخستین اقدام در ساماندهی شکار پرندگان وحشی برخورد جدی با روش صید دام هوایی بیرون از دامگاه است که در حال گسترش است.
وی اضافه کرد: باید زیستگاه پرندگان وحشی فریدونکنار را به درستی شناخت ، چراکه صید و شکار سنتی دوما چال به ضرر نیست و به نفع محیط زیست نیز است.
وی با بیان اینکه امروز صید به روش کرس ( نوعی روش صید ) در فریدونکنار به صورت مهندسی در حال گسترش است ، بیان داشت: جمع آوری دام هوایی در خروج از دامگاهها را باید ابتدا جدی بگیریم و سپس باید روش های سنتی شکار پرندگان را معرفی کنیم.
به گفته این دوستدار محیط زیست موضوع صید سنتی حق عرفی است و مزیت هایی را نیز به همراه دارد.
وی اظهار داشت: پخش دانه و غذاهای کمکی و استفاده از صدای پرندگان به عنوان طعمه در صید فعلی خارج از عرف صید سنتی شکار پرندگان است.
وی ادامه داد: با ترویج صید سنتی می توانیم مقوله گردشگری را در منطقه گسترش بدهیم.

** فروش 160 غاز به ارزش 10 میلیون تومان در فریدونکنار /درآمدی که متخلفان از آن نمی گذرند 
کعبه توسلی مسئول انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان بابلسر گفت: با قشری از مصرف کنندگان پرندگان وحشی مواجه هستیم که تحصیل کرده و آگاه به مقوله بی توجهی به محیط زیست هستند.
وی با بیان اینکه باید آگاهی بخشی را نسبت به اهمیت حفاظت از پرندگان مهاجر به مردم جامعه جدی گرفته شود، گفت: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی آماده همکاری با مسئولان محیط زیست و نیروهای انتظامی در ساماندهی و برخورد هستند. 
کیوان هوشمند مسئول پایگاه خبری دیده بان محیط زیست کشور نیز در نشست ،ساماندهی یکباره صید و شکار داخل دامگاه و خارج از دام را غیر ممکن دانست و گفت: باید مساله اصلی وجود دام های هوایی خارج از دامگاه را مورد توجه قرار بدهیم .
وی بیان داشت: با ساماندهی دام هوایی ، می توانیم به سمت ساماندهی دیگر روش های صید در داخل دامگاه برویم.
وی گفت: دام هوایی و قرق شکنی نمود علنی غیر قانونی شکار پرندگان است و می توان به راحتی با آن برخورد کرد.
این دوستدار محیط زیست گفت: با اراده عملی و حمایت دستگاه انتظامی و قضایی از محیط زیست ، باید با روش های صید دام هوایی و بازار فروش پرندگان برخورد شود.
یکی دیگر از اعضای انجمن حمایت از حیوانات وحشی مازندران با بیان اینکه پدیده شکار بی رویه و غیر مجاز ،به طور یقین برای دیگر بخش های محیط زیست ضرر دارد، گفت: روش سنتی شکار و صید شغل درآمدی شکارچیان نیست .
وی ادامه داد : باید آموزش لازم را به جامعه داد که صید و کشتار پرندگان مهمان و مهاجر در شمال نه تنها درآمدی برای مردم منطقه ندارد بلکه با کم شدن روند مهاجرت ، لکه ننگی برای مردم این منطقه در تاریخ ثبت می شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز باید با آموزش و ترویج فرهنگ حضور پرندگان وحشی و مزیت انان در حفاظت محیط زیست و گردشگری را جدی تر انجام دهیم. 
وی گفت: باید مقوله مهاجرت پرندگان وحشی با طی کردن کیلومترها به این منطقه و اینکه همه باید محیط امنی را برای آنان فراهم کنیم را در جامعه ترویج دهیم.
وی خاطر نشان کرد: جمع آوری شب دام ها برای غاز های خاکستری و برخورد با فروشندگان این پرندگان ضروری است.
نفیس سعادتی عضو انجمن یاروان زمین شهرستان بابل گفت: سازمان های مردم نهاد محیط زیست مازندران ،طوماری از صید بی رویه شکار پرندگان را به سازمان محیط زیست کشور تهیه و ارایه دادند، اما همچنان به خواسته دوستداران محیط زیست بی توجهی می شود.
وی با تاکید بر اینکه دو نوع شکار وحشیانه قرق و دام هوایی باید جمع آوری شود ادامه داد: ممنوعیت فروش پرندگان نادر باید با جدیت در منطقه اجرایی شود.
وی گفت: مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز خود یکی از امضا کنندگان طومار برخورد با روشهای صید دام هوایی و قرق پرندگان وحشی است. 
یکی دیگر از اعضای شبکه های سمن محیط زیست مازندران گفت: پختن غذاهای محلی از پرندگان وحشی بین استان های شمالی از جایگاه خاصی برخوردار است که معتقدم باید آگاهی بخشی از کار بی رویه و وحشیانه را در روش شکار قرق شکنی و دام هوایی اطلاع رسانی کنیم.
وی با بیان اینکه در حالی که محیط زیست مسئولیت برخورد با متخلفان را دارد چرا ضعیف عمل می کند ، گفت : مگر قدرت برتری وجود دارد که محیط زیست اینگونه ضعیف عمل می کند.
وی بیان داشت: خطرات زیست محیطی با شکار بی رویه پرندگان وحشی را همه می دانیم و قانون برخورد نیز وجود دارد ،پس چرا بر اساس قوانین برخورد نمی کنیم.
وی گفت: حمایت دولت از سمن ها و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی را مطرح می کنند ، اما عملی نمی شود و فقط دوستداران محیط زیست را درگیر مسایلی می کنند که موجب کاهش انگیزه آنان در ترویج اهمیت حفاظت محیط زیست می شود.
وی گفت: کشوری مذهبی هستیم و مردم به فتوای مراجع تقلید اعتقاد خاصی دارند و امروز کشتار بی رحمانه با روش صید بی رویه پرندگان مهمان و مهاجر را باید با اجرای قانون و فتوای مراجع تقلید اعلام شود.
وی تصریح کرد: مجازات متخلفین شکار پرندگان باید اصلاح شود و اگر شکار بی رویه و غیر قانونی مطرح است باید قانون را اجرا و مجازت را متناسب با اهمیت جرم اصلاح و افزایش داد.
ماشاالله مریجی مسئول انجمن قوهای مهاجر سرخرود گفت: قرق شکنی توسط نیروهای انتظامی و ماموران محیط زیست با حرکت شبانه چندین خودرو در روستاهای اطراف فریدونکنار کاری ندارد.
وی افزود : مگر ادعای همکاری نیروی انتظامی و محیط زیست مطرح نیست، مگر فشنگ سلاح های شکاری را ارتش تامین نمی کند ، پس به نظر می رسد که همکاری بین مسئولان ذیربط وجود ندارد و از سوی دیگر علاقمندی کارکنان محیط زیست نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر اعلام ممنوعیت فروش تمام پرندگان وحشی را مطرح می کنیم، پس چرا بازار را تعطیل نمی کنیم.
وی گفت: از یک سو محیط زیست از کشف پرندگان وحشی خبر می دهد اما از سوی دیگر تقسیم کردن پرندگان را بین کارکنانش شاهد هستیم.
وی گفت: شهرداری ها در جمع کردن بازار پرندگان همکاری لازم را باید داشته باشند.
کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این نشست گفت: حذف دام هوایی شکار پرندگان وحشی به کارگروه امنیت غذایی مازندران ارسال شده است که اجرایی شدن آن با چالش های مواجه است که نیاز به حمایت آحاد مردم جامعه دارد.
وی افزود: تمام پرندگان ارزش تجاری ندارند و فقط چند گونه مهم و نادر باید مورد حفاظت جدی قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: بسیاری از گونه ها تهدیدی انقراض انها را در پی ندارد ، ما رعایت قوانین و مقررات را می پذیریم . 
وی با تاکید بر این نکته که تخریب محیط زیست توسط عوامل انسانی را باید کم کنیم ، گفت: اخلاق حرفه ای در حفظ محیط زیست و شکار و صید را شکارچیان حرفه ای می فهمند و در فصل تجدید نسل و زاد و ولد و تخم گذاری و آشیانه گذاری پرندگان و حیوانات می فهمند.
وی با بیان اینکه امروز هر دامگاه در ازباران سه تا کرس دارند و شکار پرندگان را انجام می دهند، گفت: بر اساس قانون هر کسی که مالک زمین است و پرندگان وحشی در آن فرود می آیند نمی توانند شکار کنند.
وی ادامه داد: دادن غذای کمکی و دستی در اراضی شالیزاری موجب تجمع پرندگان وحشی می شود و شکار به این روش خلاف قانون است.
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت:200هزار هکتار اراضی شالیزاری شرایط تالابی را دارند که پرندگان وحشی را به دور خود جمع می کنند ولی با روش های دام هوایی و قرق محیط را محروم از حضور پرندگان کرده ایم.
وی گفت: محیط زیست بدون حمایت نمی تواند با شکارچیان به صورت مستقیم و غیر مستقیم برخورد کند.
ربیعی گفت: محیط زیست مسئول ایجاد تنش و مشکلات اجتماعی نارضایتی مردم در منطقه نیست.
وی گفت: سابقه طولانی زیست محیطی در حفظ پرندگان وحشی در منطقه فریدونکنار وجود دارد.
وی به فرود چند پرنده وحشی نظیر عقاب تالابی ، غاز پیشانی سفید ، اردک بلوطی و چشم طلایی و درنا در منطقه فریدونکنار اشاره کرد و گفت: با حضور در این منطقه به عمق فاجعه صید و شکار بی رویه پی می بریم.
وی گفت: امروز با کسانی که به صورت اجدادی شکار کرده است و محل اصلی درآمد فصلی آنان شد ، نمی توان برخورد کرد.
وی تصریح کرد: امروز اجاره دامگاه را در منطقه فریدونکنار شاهد هستیم.
وی گفت: روش شکار دوما را می پذیریم و باید دیگر روش های صید را ساماندهی و مدیریت کنیم.

کم کاری مسئولان دولتی ،اجرا نشدن قانون ممنوعیت شکار و صید غیر مجاز پرندگان ، حذف روش های شکار قرق و دام هوایی صید پرندگان وحشی ، آگاهی بخشی مردم نسبت به خطر شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان ، توجه و تقویت صید سنتی به روش دوما چال و همکاری بیشتر بین سازمان های مردم نهاد با محیط زیست از چالش ها و راهکاری های مطرح شده در این نشست بوده است. 
تعطیلی و ساماندهی بازار فروش پرندگان و همکاری شهرداری ها در مقابله با متخلفان فروش پرندگان وحشی ، نظارت بر فروش ادوات و تجهیزات شکار های غیر قانونی از دیگر راهکار های مطرح شده در این نشست هم اندیشی بوده است.
شرکت کنندگان در نشست هم اندیشی ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی بر تقویت روش شکار دوما چال ( نوعی روش صید پرنده ) به عنوان روش صید سنتی پرندگان وحشی تاکید داشتند.
به گزارش ایرنا , تشکیل شورای محلی زیست محیطی حمایت از پرندگان وحشی و برخورد با متخلفان در روستاهایی که پرندگان مهاجر در این روستاها بیشتر فرود می آیند، نیز پیشنهاد شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا