گزارش تصویری و تحلیل فنی سردابه ماروسک و تپه قبرستان

مختصات جغرافیایی این تپه عبارت است از : طول جغرافیایی 58،32 و عرض جغرافیایی 36،31 . وسعت تپه حدود صد متر  طول و پنجاه متر عرض در قسمت شرقی تپه و بیست و چهار متر عرض در قسمت غربی می باشد .

در پرونده این بنا که در اداره نیشابور وجود دارد ، قدمت  این سردابه  دوره ایلخانی و اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم ذکر شده است .

ارتفاع تپه در قسمت شرقی چهار متر و در قسمت غربی سه و نیم متر از سطح زمین های اطراف است . تعدادی قطعات سفالی به صورت ساده  روی تپه مشاهده می شود . سنگ قبرهای این قبرستان قدیمی بوده و اغلب قبرها بدون سنگ است . ظاهراً قبرها با سنگ های بزرگ مشخص شده اند .  تعدادی از قبرها که دارای سنگ می باشند تاریخ حدود 200 سال قبل را دارند .

تعدادی قبر جدید نیز در این محل وجود دارد که از سنگ های مسطح  جهت نشان قبر استفاده شده است .  بر روی تپه شرقی ، سردابه ای وجود دارد که ساختمان آن در فضای داخل این تپه احداث شده است .

این سردابه از دو اتاق به موازات یکدیگر  و یک راهرو تشکیل شده و  ارتفاع این سردابه از     کف تا سقف حدود 160 سانتیمتر است  . سقف آن از نوع  ضربی و از جنس آجر است  . دیوارهای بنا آجری  و نمای دیوار گچی است . ابعاد آجرهای به کار رفته در این سردابه 23×23×5 و 24× 24×5 و 23×24×5 هستند .  

در اتاق غربی تعداد زیادی اسکلت انسانی به صورت آشفته بر روی هم قرار دارند ، که چیدمان اسکلت ها توسط حفاران غیر مجاز آشفته شده است . مساحت دو اتاق بر روی هم حدود بیست و یک متر ( 4×5/20 متر ) است .

در ضلع شرقی این سردابه راهرویی به عرض هشتاد سانتیمتر  وجود دارد که در فاصله یک متری با سنگ و خاک مسدود شده است . حفره ای در قسمت بالای سردابه توسط حفاران به وجود آمده و امکان ورود به داخل سردابه را میسر نموده است .

در پرونده این بنا که در اداره نیشابور وجود دارد ، قدمت  این سردابه  دوره ایلخانی و اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم ذکر شده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا