سالخوردگی جمعیت در شهرهای کوچک، بیشتر است

دکتر محمد میرزایی در گفت و گو با سیناپرس افزود: در شهرهای کوچک و روستاها به این دلیل که مهاجرت به شهرهای بزرگ وجود دارد و درواقع این مناطق بیشتر از آنکه مهاجرپذیر باشند، مهاجرفرست هستند، روند سالخوردگی جمعیت بیشتر است.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران عنوان کرد: اغلب این مهاجران نیز در سنین جوانی و میانسالی هستند و مهاجرت این نیروهای فعال به شهرهای بزرگ، سالخوردگی جمعیت در شهرهای کوچک را بیشتر خواهد کرد.

استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران یادآور شد: آمار باروری در روستاهای کشور به نسبت شهرهای بزرگ بالاتر است، اما حتی با این وجود هم به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ تر، روند سالخوردگی جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک در سال های آتی بیشتر خواهد شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: روند سالخوردگی جمعیت در مناطق شمال و شمال غربی کشور بیشتر است، اما در مناطق شرقی کشور و استان سیستان و بلوچستان کمتر است. به طور کلی، در هر منطقه ای از کشور که میزان باروری کمتر باشد، آمار سالخوردگی جمعیت بالاتر می رود.

آمار باروری در روستاهای کشور به نسبت شهرهای بزرگ بالاتر است، اما حتی با این وجود هم به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ تر، روند سالخوردگی جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک در سال های آتی بیشتر خواهد شد

همچنین وی با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حوزه علم جمعیت شناسی، اظهار داشت: این روزها بسیاری از افراد بدون آنکه تخصصی در علم جمعیت شناسی داشته باشند، مباحث غیرعلمی متعددی مطرح کرده و درخصوص آینده جمعیت کشور، تصورات غیرعلمی خود را مطرح می کنند که در اغلب موارد نیز اظهارنظرهایشان مبتنی بر واقعیت نیست.

مدیر ‌گروه جمعیت‌ شناسی دانشگاه تهران ابراز داشت: مباحث علمی مثل سالخوردگی جمعیت، شبیه وضعیت سالخوردگی یک فرد نیست که بخواهیم هر دوحالت را به یکدیگر تشبیه کنیم، اما خیلی ها بدون آنکه علم این کار را داشته باشند، در این خصوص اظهارنظر می کنند و هر دو حالت را شبیه هم فرض می کنند. سالخوردگی جمعیت، یک مفهوم آماری و علمی است که نباید بدون تخصص در این رابطه به اظهار نظر پرداخت و آینده نگری کرد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا