ثبت گونه منحصر به فرد پلنگ سفید در دوربین های حیات وحش چین

سینا پرس : روز گذشته مسئولان زیستگاه حیات وحش و منطقه محافظت شده ایالت Sichuan واقع در جنوب غربی چین اعلام کردند که دوربین های تعبیه شده در این منطقه حفاظت شده ، موفق به ثبت تصویر یک گونه منحصر به فرد پلنگ برفی شده اند . این دوربین ها که در مناطق کوهستانی با ارتفاع 4 هزار و 96 متری از سطح دریا قرار گرفته اند در طول هفته گذشته برای دو بار موفق به ثبت تصاویر پلنگ برفی که یکی از گونه های نادر و منحصر به فرد این گروه از گربه سانان است ؛ شده و این موضوع از این نظر بسیار حائز اهمیت است . بر اساس اظهارات مدیر جنگل بانی این منطقه حفاظت شده ، تصویر این پلنگ برفی در منطقه محل زندگی خرس های پاندا گرفته شده است . گفتنی است به منظور حفاظت و بررسی شرایط زیستی پلنگ برفی ، بیش از ده دوربین جدید در این منطقه کار گذاری شده است . در همین راستا دنگ جیانگ یو Deng Jiangyu یکی از پژوهشگران این منطقه حفاظت شده اعلام کرد : " اطلاعات به دست امده می تواند ما را در ارائه برنامه ای دقیق جهت نگهداری و حفظ این گونه نادر و ارزشمند جانوری یاری کند . "

پلنگ برفی یا Snow leopard  که در علم جانور شناسی با عنوان Uncia شناخته می شود بومی مناطق آسیای میانه ، چین ، تبت و کوه های هیمالیا است . این پلنگ ها از سایر گربه سانان مانند شیرها و ببرها کوچکتر بوده و مانند سایر نژادهای پلنگ ، دارای نقاطی بر روی بدنشان هستند . وزن آنها بین ۲۷ تا ۵۴ کیلوگرم و درازای آن ۷۵ تا ۱۳۰ (به طور میانگین ۹۰) سانتیمتر است  . گوش‌های این جانور برای دفع کمتر گرما، گرد و کوچک است و دم بلند به تعادل آن کمک می‌کند . پوزه کوچک ، پیشانی برجسته و سوراخ‌های بینی بزرگ حیوان نیز با استنشاق هوای سرد و سنگین سازگاری یافته‌اند.

هر چند برآورد می‌شود که ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ قلاده در طبیعت و ۶۰۰ تا ۷۰۰ قلاده از این گربه‌سان در باغ وحش وجود دارد، به سبب خوی مرموز این گربه، به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از آن در طبیعت یافت می‌شود.