قدم زدن ‌خودرو روی مرز‌ فناوری

اغراق نیست اگر بگوییم امسال خودروهای به روز شده کمپانی‌های صاحب‌نام مانند فورد اسکیپ، نیسان سنترا و هیوندای الانترا که در نمایشگاه شرکت کردند، چیزی از خودروهای لوکسی مانند سدان آلفا رومئو گیولیا (Giulia)، کادیلاک شاسی بلند ایکس‌تی‌فایو (XT5) و رنجرور ایواکی (Evoque) کم نداشتند. در بین خودروهای این نمایشگاه، بعضی‌ها مانند ماشین مسابقه‌ای پورشه کایمن جی‌تی‌4 (GT4) به واقع می‌درخشیدند و برخی نمونه‌ها هم مانند خودروهای مفهومی ولوو و سوبارو و همین‌طور یک نمونه ماشین سه‌چرخه از استارتاپ الیو موتورز، تصویری از آینده خودروسازی جهان را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دادند. خودروسازان به انگیزه تصاحب سهم هر چه بیشتری از بازار داغ ماشین در کالیفرنیا، هر سال آخرین محصولات‌شان را در این نمایشگاه رونمایی می‌کنند. وقتی جو روانی بازار خودرو در کالیفرنیا رونق می‌گیرد و محصولی پرفروش می‌شود، این موضوع دیگر ایالت‌های آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از همین روست که بسیاری از کارشناسان با توجه به رونق نمایشگاه لس‌آنجلس 2015، گمان می‌کنند امسال میزان فروش خودرو در آمریکا می‌تواند به بالاترین سطح در یک دهه اخیر برسد. در ادامه به بررسی و معرفی داغ‌ترین محصولات به نمایش درآمده در نمایشگاه امسال خودرو در لس‌آنجلس می‌پردازیم.
 

هوندا سیویک کوپه (HONDA CIVIC COUPE)

مدل جدید هوندا سیویک کوپه که دو در دارد، دومین مدل از خانواده سیویک است که در 5/1 سال آینده راهی ایالات متحده می‌شود. قبلا مدل هاچ‌بک پنج در را ژاپنی‌ها در بازار آمریکا فروخته بودند. سیویک کوپه سواری اسپرت‌تر و ظاهری ملایم‌تر دارد؛ البته فضای داخلی آن تغییرات بیشتری داشته است. داخلش بزرگ‌تر شده، به‌خصوص فضای مربوط به قرار گرفتن پای سرنشینان عقب، پنج اینچ بزرگ‌تر شده است. تجهیز به سیستم عامل خودرویی سازگار با اندروید و اپل از آپشن‌های جدید این خودرو ست. زیر کاپوت آن دو موتور سنگین جاسازی شده است. اولی موتور دو لیتری چهار سیلندری است که قدرت 158 اسب بخار را برای این مدل ایجاد می‌کند و موتور دوم که در حقیقت اولین موتور توربوشارژ کوپه است قدرتی برابر با 174 اسب بخار دارد. هوندا سیویک کوپه تا اسفند امسال در بازار جهانی عرضه خواهد شد. قیمت آن نیز هنوز اعلام نشده، اما مدل سدان 2016 این خودرو 18‌هزار و‌640 دلار (حدود 67 میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است.

کیا اسپورتیج (KIA SPORTAGE)

مدل 2017 شاسی‌بلند فشرده اسپورتیج نه‌تنها قیافه‌اش حسابی عوض شده، بلکه موتور و سیستم تعلیقش هم نسبت به نمونه‌های فعلی موجود در بازار، کارایی‌اش بهتر شده است. دارندگان اسپورتیج‌های فعلی از سقف کوتاه و فضای پای محدود و صندوق نه‌چندان بزرگ این ماشین شکایت دارند که این مشکل در اسپورتیج‌های جدید با اندکی بزرگ‌تر شدن و البته به مدد طراحی هوشمندانه‌ای که مهندسان کیاموتورز انجام داده‌اند تا حد زیادی برطرف شده است. در طراحی بیرونی نیز با توجه به انحناها، چین، شکن‌ها و سقف شیبدارش ظاهر شیک‌تری به خود گرفته است. کیاموتورز می‌گوید در طراحی داخلی از مواد نرم‌تری نسبت به مدل‌های قبلی برای القای حس لوکس بودن استفاده شده است. به علاوه از سیستم ترمز خودکار و سنسورهای جانبی برای بالابردن ایمنی سرنشینان بهره برده است. تجهیزات الکترونیکی آن نیز با یک نمایشگر هفت اینچ لمسی سازگار با سیستم عامل خودرویی آندروید و اپل ارتقا یافته است. قیمت این مدل از 22 هزار دلار (حدود 79 میلیون تومان) شروع می‌شود.

لینکلن ام‌کی‌زد (LINCOLN MKZ)

هم‌قیافه مدل 2017 لینکلن ام‌کی‌زد به‌روز شده و هم قدرتش افزایش چشمگیری پیدا کرده است. با توجه به مدل جدید مفهومی سدان این خودرو که اوایل امسال معرفی شد، این اولین مدلی است که از جلوپنجره مشبک در آن استفاده شده و البته خیلی‌ها وقتی آن را می‎بینند به دهان نهنگ تشبیه‌اش می‌کنند. جلوپنجره جدید، شبکه‌ای تکرارشونده از لوگوهای مستطیل شکل لینکلن است که نمایی مدرن از طراحی خودروهای زیبای اواسط قرن گذشته را به این ماشین داده است. زیر کاپوت این خودرو موتور 0/3 لیتری V6 اختصاصی لینکلن با 400 اسب بخار جاخوش کرده که 100 اسب بخار قوی‌تر از آخرین مدل موتورهای لینکلن است. موتور هیبریدی این مدل نیز ساخته شده است. این خودرو از فناوری‌ جدید کروز کنترل سازگارپذیر که می‌تواند خودرو را در توقف و حرکت‌های متوالی در ترافیک هدایت کند، بهره می‌برد. همین‌طور سیستم ضبط و پخش خودرو نیز از جدیدترین فناوری‌های این حوزه بهره می‌برد. لینکلن ام‌کی‌زد تا تابستان 2016 برای فروش در اختیار علاقه‌مندانش قرار خواهد گرفت.

رنجرور ایواکی کانورتیبل (RANGE ROVER EVOQUE CONVERTIBLE)

شاسی‌بلندهای با سقف جمع شونده یا کانورتیبل ـ که به آنها کروکی هم می‌گویند ـ این روزها دوران خوبی ندارند؛ مثلا نیسان مورانو کراس‌کابریولت را در نظر بگیرید. چهار سال در بازار، خرید و فروش کم‌رونقی را تجربه کرد و عاقبت از رده خارجش کردند، اما لندرور چرخشی در سیاست خود ایجاد کرد و به سمت تولید نمونه کانورتیبل شاسی‌بلند فشرده ایواکی رفته است. لندرور می‌گوید سقف این خودرو می‌تواند در سرعت 50 کیلومتر بر ساعت در 18 ثانیه باز و در 21 ثانیه بسته شود. به علاوه یک سیستم حفاظتی در این خودرو وجود دارد که می‌تواند برای کاستن از آسیب‌های ناشی از تصادف، دو میله آلومینیومی را در‌90 هزارم ثانیه باز کند. به نظر می‌رسد ایواکی کانورتیبل تا اواسط سال 2016 راهی بازار شود و قیمت پایه آن 50 هزار و 475 دلار (حدود 182 میلیون تومان) تعیین شده است.

فورد اسکیپ (FORD ESCAPE)

شاسی‌بلند کوچک فورد که طراحی‌اش سال 2013 دچار تحول اساسی شد، در مدل 2017 خود به‌روزتر شده است. جلوپنجره مدل جدید اسکیپ پهن‌تر شده تا شباهت بیشتری با فورد اج (Edge) پیدا کند. برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دو موتور جدید چهارسیلندر اکوبوست (EcoBoost) دارد. یکی از آنها 5/1 لیتری است و 180 اسب بخار قدرت دارد و دیگری 0/2 لیتری است و 245 اسب بخار. از فناوری استپ ـ استارت در فورد اسکیپ استفاده شده است که خودرو را در مواقع توقف به صورت خودکار خاموش و در زمان تصمیم راننده برای حرکت مجدد روشن می‌کند. مدل اسکیپ اولین خودرو با قابلیت سینک کانکت (Sync Connect) است که کاربرانش را قادر می‌کند کارهای زیادی را در خودرو از طریق گوشی‌هایشان انجام دهند. مثلا قفل درها را باز کنند یا هر روز خودرو را در زمان مشخصی از راه دور روشن کنند. مدل جدید فورد اسکیپ تا تابستان 2016 به بازار عرضه می‌شود و هنوز قیمت آن اعلام نشده است.

آلفا رومئو گیولیا(ALFA ROMEO GIULIA)

برند آلفا رومئو متعلق به کمپانی فیات کرایسلر با تولید مدل گیولیا به عرصه ساخت خودروهای سدان لوکس در اندازه متوسط وارد شده است. خودروی ایتالیایی با جلو پنجره مشبک مثلثی و ظاهری فربه که تنه به ظاهر فراری می‌زند از یک موتور توئین توربوی V6، 2/9 لیتری با قدرت 505 اسب بخار برای به دست آوردن صفر تا صد 8/3 ثانیه‌ای بهره می‌برد. کمپانی آلفا می‌گوید استفاده از نیروی محرکه چرخ‌های عقب در این خودروی سدان موجب به دست آمدن توزیع وزن مناسب خودرو از جلو به عقب شده و هندلینگ عالی در هدایت خودرو را رقم زده است. با این حال کماکان از گیربکس 6 دنده دستی در این خودرو استفاده می‌شود. قیمت این محصول در آمریکای شمالی از 70 هزار دلار (حدود 252 میلیون تومان) آغاز خواهد شد.

بیوک لاکراس (BUICK LACROSSE)

جنرال موتورز امیدوار است مدل‌های جدید بیوک لاکراس، فروش پایین خودروهای بزرگ این کمپانی را جبران کند. لاکراس نیز همچون مدل‌های جدید جنرال موتورز درازتر، ارزان‌تر و ظریف‌تر از مدل‌های قبلی شده و فضای داخلی آن نیز بزرگ‌تر شده است. مدل 2017 این خودرو به علت استفاده از ورقه‌های استیل محکم و در عین حال ظریف‌تر و همین‌طور بهره‌گیری از عایق‌های صدای کم‌جرم‌تر حدود 137 کیلوگرم سبک‌تر شده است. همچنین این خودرو به موتور جدید 6/3 لیتری V6 با گیربکس اتوماتیک 8 دنده مجهز شده است. به علاوه برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، موتور خودرو در حالت توقف خاموش می‌شود و ‌هنگام حرکت در بزرگراه نیز در وضعیت چهار سیلندر قرار می‌گیرد. فضای داخلی نیز با بهره‌گیری از نمایشگر لمسی هشت اینچ که قابلیت سازگاری با سیستم عامل خودرویی اندروید و اپل را دارد خیلی بهتر شده است. بیوک می‌گوید تا تابستان آینده این خودرو را راهی بازار می‌کند. قیمت آن نیز هنوز اعلام نشده، اما فعلا نمونه‌های قبلی‌اش با قیمت ‌31 هزار دلار (حدود 111 میلیون تومان) به فروش می‌رسد.

کادیلاک ایکس‌تی5 (CADILLAC XT5)

این اولین مدل از چهار مدل جدید شاسی‌بلند کراس‌آوری است که جنرال موتورز تولید کرده‌ و قرار است با این مدل‌ها جنرال موتورز جایگاه مناسبی میان تولیدکنندگان خودروهای لوکس در داغ‌ترین بازار خودروی جهان پیدا کند. ایکس‌تی5 اندکی بزرگ‌تر از مدل قبلی اس‌آر‌ایکس (SRX) است و در واقع جایگزین آن شده است. به این ترتیب فضای داخلی بزرگ‌تری هم خواهد داشت. کادیلاک می‌گوید استفاده از تکنیک‌های جوشکاری لیزر منحصر به‌فرد، وزن سبک‌تر و استیل مقاوم‌تر موجب شده این خودروی پنج نفره، 126 کیلوگرم سبک‌تر از مدل‌های قبلی مشابه‌ شود و چابک‌تر عمل کند. مدل 2017 ایکس‌تی5 در ایالات متحده با موتور 6/3 لیتری V6 به قدرت 310 اسب بخار با گیربکس هشت دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. ایکس‌تی 5 با این که به مدل اس‌آرایکس بسیار شبیه است، اما تمام گوشه‌های بدنه‌اش گرد شده و زوایای تندی که معمولا در مدل‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود دراین نیست. قیمت این مدل هنوز اعلام نشده، اما مدل اس‌آرایکس با قیمت 36 هزار دلار (حدود 130 میلیون تومان) عرضه شده بود. تولید این مدل جدید از بهار 1395 آغاز خواهد شد.

فیات 124 اسپایدر (FIAT 124 SPIDER)

فیات از شکل زیبای پیازی‌شکل و اندازه کوچک همیشگی‌‌اش به مدد یک طراحی ایتالیایی برای خودرویی اسپرت و دو نفره دور می‌شود. این خودروی مجهز به سقف جمع‌شونده (کانورتیبل) که ظاهر کلاسیک یکی از اجدادش در نیم قرن پیش را دارد، حالا با مجموعه‌ای از امکانات مدرن به سال 2015 آمده است. نیروی محرکه چرخ‌های عقب این خودرو را موتور توربوشارژ 4/1 لیتری فیات با قدرت 160 اسب بخار به مدد گیربکس شش‌دنده اتوماتیک یا دستی تأمین می‌کند. با این که قیمت فیات اسپایدر 124 هنوز تعیین نشده، گفته می‌شود اولین نمونه‌ها تا تابستان سال آینده راهی بازارهای جهانی خواهد شد.

نیسان سنترا(NISSAN SENTRA)

چهار سال پس از حضور نیسان سنترا در بازار، مدل جدید این خودرو با فیس لیفت بزرگ طراحی شده است تا نسبت به پسرعموهای بزرگ‌ترش یعنی آلتیما و ماکسیما، ظاهر اسپرت‌تری داشته باشد. برای سال 2016 این خودرو کامپکت صاحب چرخ‌ها، گل‌گیر، کاپوت و سپرهای جدیدی در عقب و جلوی خود خواهد شد. نیسان می‌گوید فضای داخلی این خودرو را با بهره‌گیری از یک سیستم مرکزی جدید و نمایشگر صوتی، یک کنسول جدید و صندلی‌های بازطراحی شده به کلی نونوار کرده است. با این حال همچنان یک موتور چهار سیلندر 8/1 لیتری با همان گیربکس شش دنده دستی در قفسه سینه این خودرو نیروی پیش رانش آن را اعمال می‌کند. گفته می‌شود قیمت پایه مدل جدید نیسان سنترا از 16 هزار و 780 دلار (حدود 60 میلیون تومان) شروع می‌شود و تا اواخر سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد.

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا