مطالعه الگوی تغذیه انسان های باستان بر پایه استخوان حیوانات

سینا پرس : پژوهشگران اسپانیائی در منطقه تاراگونا TARRAGONA در حین مطالعه الگوی تغذیه انسان های عصر باستان به شواهد و مدارک جدیدی دست یافتند . این پژوهشگران در بررسی های خود با اثر دندان انسان بر روی بقایای استخوانی حیواناتی برخورد کردند که به عنوان منبع غذائی از آن ها استفاده شده بود . موضوع قابل تامل و جالب توجه  در این کشفیات جدید ، نوع حیوانات مورد مصرف به عنوان ماده غذائی است که شامل گوشتخواران کوچک بوده است . این کشفیات جدید در پی کاووش های باستان شناسی در غار المیرادور El Mirador در منطقه اتاپوارکا Atapuerca به دست آمده اند . این غار در بیشتر مواقع به عنوان پناهگاهی برای نگهداری گله های گوسفند استفاده می شده است ولی شواهدی از حضور و زندگی انسان نیز در این محل وجود دارد . بر اساس این شواهد ، انسان های این دوران در برنامه غذائی خود از حیواناتی مانند سگ ، گربه وحشی ، روباه و گورکن استفاده می کرده اند . این استخوان ها از سوی باستان شناسان مورد آزمایش و آنالیز قرار گرفته و مشخص شد که مربوط به بازه زمانی مابین 7 هزار و 200 تا 3 هزار و 100 سال پیش هستند .

در همین رابطه پاتریشیا مارتین Patricia Martin  از موسسه زیست دیرین شناسی و تکامل اجتماعی کاتالان Catalan Institute of Human Paleoecology and Social Evolution اعلام کرد : "  در غار المیرداو El Mirador شواهد مصرف گوشت سگ وجود دارد این مردم گوشت سگ را قطعه قطعه کرده و پس از پختن می خوردند . این الگوی غذائی در دوران نوسنگی و همچنین عصر برنز دیده می شود . الگوی غذائی فوق ، اگر چه در همه مناطق رایج نبوده و کمتر مورد استفاده قرار می گرفته است ، ولی برای مدت های طولانی وجود داشته و مصرف گوشت سگ سانان و گربه سانان  در بین این جوامع به صورت متناوب دیده می شود . "

این پژوهشگر اسپانیائی اعتقاد دارد که استفاده از گوشت حیوانات وحشی معمولا در هنگامی صورت می گرفت که این جانوران به صورت تصادفی شکار می شدند ولی مصرف گوشت سگ که یک حیوان اهلی بوده احتمالا در هنگام بروز قحطی و کم شدن منابع غذائی مشاهده می شده است . احتمال دیگری نیز که در این زمینه وجود دارد ، کشتن و قصابی سگ ها برای استفاده از پوست آن ها بوده که در نتیجه از گوشت این حیوان نیز استفاده می شده است . گفتنی است از دوره نوسنگی به بعد ، انسان وارد مرحله کشاورزی شده و بیشترین حجم غذای خود را از طریق کشاورزی و دامداری تولید می کرده است .