بهترین سیاست در مواجهه با تغییرات اقلیمی، سازگاری با شرایط است

دکتر سیدعلی چاوشیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به دیدگاه‌های رایج درباره بحث تغییر یا نوسانات اقلیمی گفت: اگر بخواهیم به ریشه تغییرات اقلیمی اشاره‌کنیم، آنچه بسیاری به آن معتقدند بحث گرمایش جهانی است. افزایش درجه حرارت کره زمین نسبت به سال‌های گذشته در اثر ازدیاد تولید گازهای گلخانه‌ای، به پدیده تغییر اقلیم منجر شده است.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری افزود: اکنون درباره موضوع تغییرات آب و هوایی در دنیا دو دیدگاه مطرح است. یک دیدگاه به تغییر اقلیم اشاره می‌کند. به این معنی که بر اساس این دیدگاه اقلیم نسبت به چند دهه و حتی چند سده پیش تغییر کرده است. به‌موازات این دیدگاه، دیدگاه دیگری وجود دارد که معتقد است آنچه این روزها شاهد آن هستیم، نوسانات اقلیمی است که دوره بازگشت 20، 30، 40 یا 50 ساله دارد. بر اساس این دیدگاه برای مثال هر 50 سال کره زمین یک دوره گرما را سپری می‌کند بعد وارد دوره سرما می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این دو دیدگاه که پذیرفته شود باید بر این اساس دو اقدام متفاوت در برابر آن اعمال کرد. اگر به تغییر اقلیم معتقد باشیم باید سیاست‌های خود را تغییر دهیم. چراکه بر این اساس قرار است در شرایط جدیدی زندگی کنیم؛ اما اگر دیدگاه نوسانات اقلیمی را بپذیریم باید سیاست‌هایی برای دوره نوسانات اقلیمی تدوین کنیم و به‌محض پایان این دوره آماده‌ باشیم که سیاست‌های خود را تغییر دهیم.

استاد دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: آنچه مسئله را برای دولتمردان و مسئولان دشوار می‌کند این است که اصطلاحا گفته می‌شود تصمیمی بگیریم که پشیمانی به دنبال نداشته باشد. به‌عبارت‌دیگر باید تصمیمی اتخاذ شود که اگر در آینده مشخص شد این پدیده ناشی از تغییر اقلیم بوده و یا این‌که مشخص شد نوسانات اقلیمی گذار بوده است در هر دو شرایط تصمیم گرفته‌شده، پشیمانی به همراه نداشته باشد.

چاوشیان در ادامه گفت: در هفتمین شورای جهانی آب که در کشور کره برگزار شد، رییس بانک جهانی موضوع چالش‌برانگیز یا بهتر است بگوییم موضوع هیجان‌انگیزی را مطرح کرد. رییس بانک جهانی اسلایدی را ارائه کرد و گفت خیلی از افراد در مورد تغییر یا نوسانات اقلیمی صحبت می‌کنند اما زمانی که من به‌عنوان یک مدیر بانک- که باید به سهامداران خود پاسخگو باشم و از طرف دیگر، پروژه‌های عمرانی را حمایت کنم – از کارشناسان می‌پرسم این پدیده چه تأثیری و تا چه اندازه روی پروژه‌های من می‌گذارد، بیش از 20 دیدگاه مختلف ابراز می‌کنند.

وی افزود: در اسلایدی که نشان داده شد از تغییرات 5 درصدی تا 70 درصدی روی پروژه‌ها صحبت شده بود. رییس بانک جهانی می‌گفت باوجود سناریوهای مختلفی که در این ارتباط ارائه‌شده است من نمی‌توانم هیچ تصمیمی بگیرم. پس منتظر می‌مانم تا با قطعیت قابل‌قبول به من بگویند وضع تغییر اقلیم به چه شکل است.

چاوشیان تصریح کرد: بنابراین ما به‌جای این‌که به دنبال اقدامات سفت‌وسخت و سرمایه‌گذاری‌های سنگین برویم، بهتر است به سراغ اقدامات نرم و غیرسازه‌ای باشیم. در حقیقت بهترین کار این است که سیاست سازگاری با شرایط را دنبال کنیم. در این شرایط حتی اگر نوسانات اقلیمی رخ‌داده باشد ما زیان نمی‌کنیم چراکه تنها اقدامات غیرسازه‌ای انجام داده‌ایم. به‌عنوان‌مثال اگر فکر می‌کنیم وارد دوره خشکسالی شده‌ایم شاید بهتر باشد روی افزایش راندمان آبیاری و زهکشی کارکنیم یا این‌که شاید بهتر باشد در زمینه آموزش کشاورزان و ایجاد تشکل‌های آب بران و اصلاح الگوی مصرف سرمایه‌گذاری کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا