ایران یکی از 15 کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است

عزیز عبدل‌زاده زاده، مشاور مدیرکل و رییس اداره محیط‌زیست شهرستان شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار سینا پرس با اشاره به عمومی و جهانی بودن بحث گرمایش زمین و تغییر اقلیم گفت: عواملی مانند تولید گازهای گلخانه‌ای متان و دی‌اکسید کربن، مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروها و استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها برای تولید برق و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خانه‌ها، اداره‌ها، سازمان‌ها در مواجهه زمین با پدیده گرمایش جهانی کره زمین نقش مهمی دارند و به‌طور عمده خودروها و کارخانه‌ها در تولید آلاینده‌های هوا بیشترین سهم را دارند.

وی افزود: در دنیای امروز پیدایش پدیده‌هایی مانند ال‌نینو، وقوع توفان‌های شدید و خشکسالی‌های مختلف و بارش‌های بیش‌ازاندازه در برخی از نقاط زمین، حاصل پدیده گرمایش زمین هستند.

وی اظهار کرد: اکنون کشورهای آمریکا، چین و هند بیشترین سهم در پدیده تولید گازهای گلخانه‌ای دارند و ایران یکی از 15 کشور اول دنیا در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای است.

وی تصریح کرد: بدون تردید بهینه‌سازی مصرف انرژی، استانداردسازی سیستم احتراق و رفتن به سمت یورو 6، استفاده صحیح از کاتالیست‌ها و بهینه‌سازی موتورها با بهره‌وری بسیار بالا از مهم‌ترین راهکارهایی است که به کاهش مصرف سوخت و به‌تبع آن کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای منجر خواهد شد.

اکنون کشورهای آمریکا، چین و هند بیشترین سهم در پدیده تولید گازهای گلخانه‌ای دارند و ایران یکی از 15 کشور اول دنیا در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای است

وی بیان کرد: اکنون کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، آمریکا و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به سمت رعایت این استانداردها رفته‌اند و اتحادیه اروپا برای تولید هر خودرویی مجوز نمی‌دهد. برای مثال مدتی پیش سازمان محیط‌زیست آمریکا کارخانه فولکس‌واگن آلمان به – که یکی از پرتیراژترین و باکیفیت‌ترین شرکت‌های خودروسازی در سطح دنیاست- 16 میلیارد یورو جریمه کرده است. در حقیقت این کارخانه بزرگ جهانی در کار خود تقلب کرده بود و حسگرهای خودروهای تولیدی این شرکت بزرگ خودروسازی، میزان آلایندگی را کمتر از مقدار واقعی نشان می‌داد.

مشاور مدیرکل و رییس اداره محیط‌زیست شهرستان شهریار ادامه داد: اکنون نقش نظارتی سازمان محیط‌زیست آمریکا بسیار پررنگ است. شرکت‌های خودروسازی بزرگ مانند تویوتا نیز بالاترین استانداردهای محیط‌زیستی را رعایت می‌کنند ما نیز باید به این سمت‌وسو برویم.

عبدل‌زاده زاده گفت: هر فعالیت انسانی حتی نفس کشیدن نیز با ایجاد آلودگی همراه است؛ هنگام تنفس اکسیژن جذب و دی‌اکسید کربن و اکسید کربن دفع می‌شود. اگرچه فعالیت‌های انسانی با ایجاد آلودگی همراه است اما باید تلاش کنیم میزان تولید آلودگی‌ها و گازهای مخرب تا حد امکان کاهش پیدا کند. اکنون بسیاری از کشورها به این سمت‌وسو رفته‌اند و اقدامات سازنده‌ای برای کاهش آلاینده‌ها انجام داده‌اند. همچنین برای رفع این مشکل استانداردهایی نیز تعریف‌شده است که برخی کشورها با آن کاملا مطابق هستند. بعضی از کشورها نیز به این استانداردها نزدیک و برخی دیگر مانند ایران از این استانداردها فاصله زیادی دارند.

وی اظهار کرد: هرچند با نظارت بر روند تولید خودرو در کشور، میزان انتشار آلاینده‌ها روزبه‌روز در حال کاهش است اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. امیدواریم با تولید خودروهای باکیفیت و رعایت استانداردها و استفاده از فیلتر برای رفع آلودگی‌های کارخانه‌ها و دیگر منابع انتشار آلاینده‌ها، میزان آلایندگی گازهای مخرب نسبت به گذشته کمتر شود.

وی بیان کرد: متأسفانه ما هنوز در صنعت نفت مجبوریم برای استخراج یک بشکه نفت انرژی زیادی اختصاص دهیم. ما باید با رعایت استانداردها ضریب مصرف انرژی را برای تولید یک واحد محصول باکیفیت پایین بیاوریم. مسئله‌ای که اکنون دغدغه بسیاری از کشورهاست.

وی تصریح کرد: متأسفانه ضریب مصرف انرژی در کشور ما رقم بالایی به خود اختصاص داده است. در کشور ما برای مصرف انرژی یارانه پرداخت می‌شود. پرداخت یارانه باعث می‌شود مصرف انرژی اهمیت زیادی در کشور پیدا نکند. انرژی در کشور ما ارزان‌قیمت است اما در کشورهای پیشرفته انرژی با هزینه‌ای معادل میزان هزینه تمام‌شده در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد؛ مصرف‌کننده هنگام مواجه‌شدن با قیمت واقعی انرژی درمی‌یابد که باید هزینه گزافی بابت تولید و مصرف این انرژی پرداخت کند.

وی یادآور شد: عرضه انرژی با قیمت واقعی باعث می‌شود تولیدکنندگان به محققان مجموعه تحقیقات و توسعه دستور دهند راهی برای پایین آوردن مصرف انرژی بیابند تا مجموع هزینه‌های آن‌ها کاهش پیدا کند. توجه به این مسئله موجب شده است در بسیاری از مراکز تولیدی ضریب مصرف انرژی به ازای یک واحد تولید محصول کاهش پیدا کند.

عبدل‌زاده زاده در پایان گفت: بدون تردید پایین آمدن مصرف انرژی باعث کاهش میزان آلایندگیها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین کاهش مصرف آب می‌شود و پیامدهای مثبت محیط‌زیستی متعددی را نیز به همراه خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت حفظ محیط‌زیست یک پدیده و محدوده فرا بخشی است که نه‌تنها سازمان محیط‌زیست بلکه دیگر دستگاه‌ها و همچنین همه انسان‌ها در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا