کشف قدیمی ترین فسیل سیل های خزه دار

پیش از این محققان اعتقاد داشتند ، فسیل های موجود در مرکز باستان شناسی و دیرینه شناسی جان دی. کوپر (John D. Cooper Archaeological and Paleontological Center)  متعلق به گونه منقرض شده شیر ماهی بازال (basal walrus) ، به نام Neotherium mirum است در حالی که در مطالعات جدید و با استفاده از روش های بررسی و طبقه بندی جدید ، دیرینه شناسان این فسیل را به گونه ای از سیل های خز دار باستانی نسبت می دهند . در واقع به نظر می رسد که این گونه خاص در پنج میلیون سال فاصله در تکامل تاریخی سیل های خز دار و شیر های دریایی وجود داشته و تاکنون نادیده گرفته شده است .

رابرت بوئسنکر (Robert Boessenecker) از دانشگاه اوتاگوی نیوزلند (New Zealand's Otago University) و مورگان چرچیل (Morgan Churchill) از دانشگاه وایومینگ (Wyoming) ایالت وایومینگ ایالات متحده امریکا ، موفق به شناسایی و کشف گونه جدید سیل های خز دار به نام Eotaria crypta شدند .

گفتنی است در اوایل دهه  1980 میلادی ، این استخوان فک و دندان های فسیل شده برای نخستین بار از صخره های قدیمی پانزده تا هفده میلیون ساله در کالیفرنیای جنوبی جداسازی شده بود . این فسیل در موزه کالیفرنیا بوده و تا کنون هیچگونه مطالعات جدیدی بر روی آنها انجام نشده بود . در حقیقت شناسایی و تشخیص اشتباه این فسیل برای دهه های متوالی بدون اصلاح باقی مانده بود .

سیل های خز دار و شیرهای دریایی امروزی به خانواده Otariidae یا سیل های گوش دار تعلق دارند. نزدیک ترین خویشاندان آنها شامل انواع شیر ماهی های باستانی (walruses) هستند . دانشمندان دریافتند که این جانوران به شانزده یا هفده میلیون سال پیش تعلق دارند . در حالی که تا به امروز و پیش از این پژوهش های جدید ، محققان توانسته بودند خانواده  شیر ماهی ها و خویشاندان آنها ، سیل های خزدار را برای ده تا دوازده میلیون سال پیش تاریخ گذاری کنند به طوری که 5 میلیون سال در این میان ناپدید شده بود که در نظر پژوهشگران یک نقطه مبهم  در جدول زمانی تکاملی محسوب شده و  ghost lineage نامیده شد .

قابل توجه است که با کشف و شناسایی سیل های خز دار به نام Eotaria crypta این فاصله و عدم اطلاع از بین رفته است .

در همین زمینه رابرت بوئسنکر در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که رمز و راز این مساله هنوز برجای مانده است چرا که تنها یک نمونه از این سیل خز دار پیدا شده است . حفاری های گسترده فسیل در صخره های باستانی به همان قدمت در کالیفرنیا می تواند برای به دست آوردن نمونه های بیشتر ، عاملی کمک کننده باشد .

برخی از دانشمندان معتقد هستند که یکی از دلایل پیدا نشدن نمونه های دیگری از این گونه ، این است که فسیل سیل های خزدار باستانی در اقیانوس آزاد گیر افتاده اند بر خلاف گونه های امروزی که بیشتر به سواحل و صخره های امتداد آن دیده می شوند .

پژوهش های و جزئیات بررسی این گونه جدید در آخرین شماره مجله Biology Letters انجمن سلطنتی انگلستان به چاپ رسیده است .

منبع 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا