نگرانی کشورهای فقیر نسبت به نادیده گرفته شدن منافع خود در کنفرانس آب و هوایی پاریس

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، هدف از برگزاری این کنفرانس توافق با یک رویکرد جدید جهانی در مورد تغییرات شرایط آب و هوایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به منظور پیشگیری از تهدید گرم شدن خطرناک دمای هوا بر اثر فعالیت های انسانی عنوان شده است.این نشست که به COP21 معروف است، میزبان مذاکره کننده هایی از 195 کشور جهان خواهد بود که برای نهایی کردن یک پیمان جدید در طول دو هفته آینده تلاش می کنند.

مقامات سیاسی از 147 کشور جهان در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد. دولت فرانسه در جریان مراسم افتتاحیه این کنفرانس، ایراد سخنرانی ها را سازماندهی خواهد کرد.
این کنفرانس در حالی برگزار می شود که کشورهای فقیر دنیا بیم آن را دارند که شرایط آب و هوایی و مشکلات آنها در این زمینه در جریان این توافق، نادیده گرفته شود.

** برپایی هزاران راهپیمایی در اعتراض به تغییر شرایط آب و هوایی
پلیس فرانسه با تدابیر شدید امنیتی، مرکز این کنفرانس در Le Bourget را به شدت کنترل و جاده های این منطقه را مسدود کرده است.
روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای شرکت کننده، نسبت به رسیدن به یک توافق در این کنفرانس بسیار خوش بین هستند و سخنرانی هایی در راستای دست یابی به این توافق ایراد خواهند کرد.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که ریاست کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل را برعهده دارد، در یک کنفرانس خبری گفت: دستیابی به یک نتیجه در این کنفرانس نقطه عطفی خواهد بود که جهان به آن نیاز دارد.

** انرژی خورشیدی
مقاماتی که در این نشست شرکت دارند، اقدامات قابل توجهی برای تقویت مقابله با افزایش دمای هوای زمین انجام خواهند داد.
فرانسه و هند از تشکیل یک اتحادیه جهانی خبر خواهند داد که هدف از آن گردهمایی 100 کشور غنی از خورشید در مناطق گرمسیری است تا دستیابی برق از خورشید به سرعت گسترش یابد.
همچنین انتظار می رود که اطلاعیه هایی در زمینه تامین بودجه برای انجام تحقیقات در زمینه انرژی های تجدیدپذیر اعلام شود.
اما در میان عبارات دلگرم کننده و مقاصد مطرح شده جذاب، نگرانی های در حال افزایشی در میان فقیرترین کشورها وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است منافع آنها در تلاش برای رسیدن به یک توافق جهانی فدا شود.
بیشتر بحث هایی که در این کنفرانس ایراد می شود، حول یک معاهده جدید خواهد بود که گرم شدن هوای جهان را به دو درجه سانتی گراد محدود خواهد کرد.
این در حالی است که ارزیابی بیش از 180 طرح ملی ارایه شده از سوی کشورها نشان می دهد که اگر این طرح ها اجرا شوند، جهان شاهد افزایش دمای هوا تا حدود 3 درجه سانتی گراد خواهد بود.
این درحالی است که 48 کشور عضو گروه کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) در این مذاکرات می گویند که برای آنها افزایش دمای بیش از 1.5 درجه سانتی گراد فاجعه بار خواهد بود.
جیزه گاسپار مارتینز از آنگولا می گوید: توسعه اقتصادی، امنیت غذایی منطقه، اکوسیستم ها، بقای جمعیت و معیشت کشورهای کمتر توسعه یافته در صورتی که هدف مذاکرات محدود کردن دمای هوای جهان به 2 درجه سانتی باشد، در معرض خطر قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه سران کشورها برای هماهنگ کردن روند مذاکرات در پاریس حضور می یابند، افزود: ما درخواست خود را برای رسیدن به یک معاهده آب و هوایی قوی و الزام آور که اهداف و منافع آسیب پذیرترین کشورها را نادیده نگرفته باشد، بار دیگر مطرح می کنیم.
حضور سران کشورها کمک قابل توجهی به پیشبرد اهداف این کنفرانس خواهد کرد، اما با این حال مشکلات عملی دست یابی به یک معاهده همچنان پابرجا است.

** متن 50 صفحه ای مذاکرات
متن تهیه شده برای این مذاکرات بیش از 50 صفحه است که اختلاف نظرهای زیادی در مورد مباحث آن وجود دارد.
گروه های مذاکره کننده از روز یکشنبه با آگاهی از اینکه هنوز بسیاری از مسایل حل نشده باقی مانده است، فعالیت خود را آغاز کرده اند.
امید می رود که تا انتهای این هفته، پیش نویس توافق وزرای محیط زیست آماده شود تا در نیمه دوم این کنفرانس در مورد آن به چانه زنی بپردازند.
COP21 بیست و یکمین نشست این کنفرانس آب و هوایی است. در این کنفرانس سران 195 کشور برای بحث و تبادل نظر در زمینه توافق جدید جهانی در مورد تغییر شرایط آب و هوایی گردهم جمع شده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا