وضعیت مطلوب صنعت برق کشور به دلیل تعامل بسیار خوب با دانشگاه ها

دکتر محمود فتوحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تبریک پیشاپیش روز مهندس به همه مهندسان و دانشگاهیان کشور، گفت: مهندسی برق زمینه ها و گرایش های متفاوتی دارد. خوشبختانه در زمینه شبکه های برق که بیشتر مرتبط با صنعت برق کشور است، وضعیتی مطلوبی داریم. یکی از مهم ترین دلایل آن تعامل بسیار خوب صنعت برق با دانشگاه ها است چون هم صنعت برق این احساس را داشته که دانشگاه ها می توانند به او کمک کنند و هم دانشگاه ها بر این باور بوده اند که این ارتباط برای آنها مفید است و از تجربیات به دست آمده می توانند در تدریس دروس و تربیت بهتر دانشجویان بهره بگیرند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در زمینه های دیگر مهندسی برق هم پیشرفت های خوبی حاصل شده است. در زمینه مخابرات، در زمینه الکترونیک و به طورکلی در تکنولوژی های نوین، پیشرفت های زیادی داشتیم و این پیشرفت ها بعد از راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها، شتاب بیشتری گرفته است. این موضوع ناشی از انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در دانشگاه ها بوده است.

این چهره برجسته مهندسی برق کشور، در پاسخ به این پرسش که سطح دانش مهندسی برق ایران در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ گفت: اگر دانش مهندسی برق را به دو بخش نیروی انسانی و امکانات آموزشی تقسیم کنیم، از نظر نیروی انسانی هیچ کم و کسری نسبت به دیگر کشورهای جهان نداریم به دلیل اینکه این افراد آموزش های لازم را کسب کرده اند و پژوهش های خوبی انجام داده اند. به هرحال ایرانی ها افرادی هستند که از هوش خوبی برخوردارند و هرجا که رفته اند، چه مراکز پژوهشی، چه دانشگاه ها و حتی شرکت های مختلف، از جمله بهترین نیروها بوده اند. اما از نظر امکانات آموزشی و آزمایشگاهی که در اختیار دانشگاه ها است، این امکانات به اندازه کافی و جوابگوی نیاز آنها نیست و می بایست هرچه سریع تر امکانات لازم در اختیار دانشگاه ها قرار بگیرد. چنانچه آزمایشگاه های خوب در اختیار دانشگاهیان باشد، می توان از توان این افراد به نحو شایسته تری استفاده کرد.

 

صنعت برق جزو معدود صنایع کشور است که کاملا خودکفاست و علاوه بر آن، می تواند در بخش های مختلف به کشورهای دیگر هم خدمت ارایه کند.

فتوحی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری روی صنعت برق، تصریح کرد: صنعت برق جزو صنایع مادر است. می توان گفت که اکثر قریب به اتفاق صنایع به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به این صنعت هستند. بنابراین تامین منابع مالی برای این صنعت بسیار بسیار اهمیت دارد و اگر ما این کار را نکنیم، ضررهای هنگفتی در این بخش متحمل می شویم. در حال حاضر پیمانکاران متعددی در این صنعت مشغول به کارند و آنها توانسته اند این صنعت را خودکفا کنند. اگر صنعت برق نتواند منابع مالی لازم را تامین کند، اینها کم کم از دست خواهند رفت و این صنعت بعد از مدتی دچار وابستگی خواهد شد. صنعت برق جزو معدود صنایع کشور است که کاملا خودکفاست و علاوه بر آن، می تواند در بخش های مختلف به کشورهای دیگر هم خدمت ارایه کند. اگر صنعت نیروگاهی را نگاه کنید که از صنایع بسیار پیچیده است، ما نه تنها در داخل کشور به خودکفایی رسیده ایم بلکه وقتی در مناقصات دیگر کشورها شرکت می کنیم، در بسیاری مواقع برنده مناقصه هستیم.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا