دستگاه تشخیص رنگ دندان ساخته شد

 عبدالله آراسته، مدیر فنی گروه طراحی و ساخت «دستگاه تشخیص رنگ دندان» دانشجوی دکتری مهندسی برق رشته مهندسی پزشکی، به مهر، گفت: با توجه به وارداتی بودن و قیمت بالای دستگاه تشخیص رنگ دندان، بومی سازی آن در کشور ضروری بود.

وی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی امریکایی دارد ولی نمونه داخلی آن در کشور موجود نیست، افزود: در حال حاضر موفق شده ایم تا نمونه آزمایشگاهی و اولیه دستگاه تشخیص رنگ دندان را بسازیم. این دستگاه را طوری طراحی کرده ایم که در مقایسه با نمونه خارجی خود، دقت بالایی دارد و در عین حال می تواند سفارشی سازی شود.

آراسته با بیان اینکه برای سفارشی سازی این دستگاه می توانیم نرم افزارهای مناسبی را طراحی کنیم، عنوان کرد: این دستگاه کاملا بومی و دانش فنی آن کسب شده است و به هیچ عنوان مهندسی معکوس نیست.

به گفته وی، این دستگاه با تجزیه طیف نور (سنسورهای اسپکتروفتومتری) رنگ دندان را تشخیص می دهد و یک الی دو پردازشگر دراین دستگاه وجود دارد که می تواند طیف های رنگی را به کدهای استاندارد تبدیل کند. این کدها شماره رنگ دندان هستند.

وی با اشاره به قیمت دستگاه تشخیص رنگ دندان بومی شده در مقایسه با قیمت دستگاه خارجی خاطرنشان کرد: قیمت نمونه های خارجی دستگاه تشخیص رنگ دندان، برابر با دو هزار و چهارصد دلار است و ما پیش بینی کرده ایم که قیمت دستگاههای بومی شده، برابر با ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار باشد.

وی افزود: این دستگاه بیشتر مورد استفاده دندانپزشکانی قرار می گیرد که با دندان سازها همکاری می کنند و نیاز به تشخیص رنگ دندان دارند. تا کنون پزشکان از نمونه های وارداتی این دستگاه استفاده می کردند و با توجه به اینکه ما تحریم بودیم دیگر ورود این دستگاه به کشور با مشکلاتی روبرو شده بود.

آراسته تاکید داشت: به دلیل اینکه تشخیص رنگ دندان بدون دستگاه باعث خطا می شود که برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از این دستگاه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برای دندانسازی، کنترل سفید کردن دندان و کنترل درصد پیشرفت سفیدی دندانها و … می توان از این دستگاه بهره برد، گفت: البته می توان در آینده مجوزهایی از وزارت بهداشت دریافت کرد تا از این دستگاه بتوان به صورت شخصی استفاده کرد. این طرح در مجتمع فناوری دانشگاه شریف که توسط معاونت پژوهشی این دانشگاه و معاونت علمی کار خود را آغاز کرده در حال توسعه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا