تولید پارچه ای رسانا، هوشمند و ضد امواج

لاله ملک نیا، دکترای مهندسی نساجی-شیمی و علوم الیاف، مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه با پیشرفت و کاربرد فناوری های نوین در صنایع مختلف نیاز بشر به وسیله محافظت کننده، راحت و با قابلیت حمل آسان رو به افزایش است؛ با استفاده از فناوری های جدید، الیافی با قابلیت های مختلف تهیه و برای کاربردهای متفاوت به بازار عرضه می شود؛ الیاف الکترونیک یا هوشمند دسته ای از آنهاست. در این میان پارچه های ضد امواج، رسانا و نیمه رسانا با توجه به سبکی، انعطاف پذیری و کاربردهای وسیعی شان مورد توجه صنایع مختلفی مانند پزشکی، نظامی و پوشاک قرار گرفته اند.

وی افزود: پارچه های ضد امواج در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و با فناوری نانو تهیه شده است؛ الیاف و پارچه های هوشمند تولید شده علاوه بر جذب امواج در مصارفی مانند پزشکی، پوشاک، منسوجات الکترونیکی و باتری های منعطف پارچه‌ای نیز کاربرد دارد؛ برای بررسی خواص ضد امواج این پارچه ها از آزمون های استاندارد IEEE STD 299 بهره گرفته شده است.

ملک نیا اظهار کرد: هم اکنون در صنایع مختلف از صفحه های مس و فویل آلومینیوم برای ایجاد شیلد در مقابل امواج الکترو مغناطیس استفاده می شود. این صفحه ها دارای وزن زیاد هستند و انعطاف مطلوبی ندارند. در این طرح از نانو ذرات رسانایی مانند مس، نقره، نیکل، آلومینیوم و نانو لوله های کربنی به دو روش فیزیکی و شیمیایی برای پوشش دهی بر سطح پارچه استفاده شده است.

وی به نوآوری این الیاف نسبت به طرح های مشابه اشاره کرد و گفت: در تهیه این پارچه ها از نانو ذرات مختلف با استفاده از روش های پوشش‌دهی شیمیایی و فیزیکی بهره گرفته شده است که سبب شده منسوجاتی سبک تر، ارزان تر، منعطف تر و با کارآیی بالاتر تولید شود.

وی خاصیت ضد امواج با درصدهای مختلف( محافظت در مقابل مایکروویو)، ضد میکروب و ضد قارچ، ثبات شست و شویی و نوری مطلوب، انعطاف پذیری و وزن کم، تنفس پذیری و اقتصادی بودن روش تولید آسان را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و تصریح کرد: این پارچه‌ها ابتدا به روش شیمیایی شستشو شده و آماده سازی می شود. سپس به روش سل-ژل، نانو ذرات مختلف( بسته به میزان شیلد مورد نیاز در کاربردهای مختلف) پوشش داده می شود؛ برای نشاندن و پایدار سازی روی سطح، هر یک از این نانو ذرات نیاز به بهینه کردن دما، زمان، غلظت و PHاست.

وی ادامه داد: همچنین در روش فیزیکی از روش لایه نشانی در خلا استفاده می شود؛ استفاده از روش فیزیکی ثبات شست و شویی پایین تر و هزینه بالاتری را در پی دارد و تنها در مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی محافظت در برابر امواج(شیلد) و جاذب امواج، مدارهای الکترونیکی چاپی و بافته شده، پارچه های ضد گازهای شیمیایی، بیوسنسورهایی مانند سنسورهای قند خون و هموگلوبین خون و … لباس های هوشمند برای اندازه گیری ضربان قلب، سلول های خورشیدی، باتری‌ها و آنتن های منعطف، پارچه های با قابلیت رسانایی موضعی از جمله کاربردهای این پارچه ها است.

وی با اشاره به کاربردهای این طرح در صنایع مختلف گفت: پارچه های محافظ بسته به میزان رسانایی که از خود نشان می‌دهند در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی می توانند داشته باشند. به عنوان مثال می توان از این پارچه ها در کاربردهایی مانند ضد باکتری و ضد ویروس در پدهای ترمیم کننده زخم یا لباس هایی با قابلیت محافظت در مقابل امواج رادیویی بهره گرفت. از طرف دیگر با بکارگیری مدارهای منعطف و سبک روی این پارچه ها می توان علایم حیاتی یک بیمار را کنترل یا مکان و موقعیت یک سرباز در یک منطقه را مخابره کرد.

ملک نیا به وجه تمایز این طرح نسبت به نمونه های مشابه اشاره کرد و افزود: نمونه های مشابه خارجی از الیاف فلزی ساخته شده اما ما در این طرح از فناوری نانو استفاده کرده ایم. همچنین این طرح ضمن داشتن کیفیت بالا قیمت بسیار پایینی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی دارد.

وی ادامه داد: یک محصول زمانی می تواند وارد صنعت شود که قابلیت تجاری شدن داشته باشد. طرح هایی که قابلیت تجاری شدن دارند باید مورد حمایت قرار بگیرند تا فضای بهتری برای کشور و فناور ایجاد شود؛ هرچند هم اکنون ستاد نانو گام به گام با ما همراه بوده اما طبیعتا هر فناوری دلش می خواهد برای تجاری سازی محصولش مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: این طرح در نمایشگاه های مختلف بین المللی ارایه شده و در حال ثبت اختراع خارجی است.