دریافت امواج رادیوئی ناشناخته از فضا توسط رادارهای استرالیا

سینا پرس : بر اساس گزارش منابع رسمی در استرالیا ، مجموعه امواج رادیوئی از منشا نامعلومی در سایر کهکشان ها توسط گیرنده های استرالیائی دریافت شد . مطالعات کارشناسان نشان می دهد که فرستنده این امواج در فاصله پنج و نیم میلیارد سال نوری با زمین قرار دارند . این امواج توسط تلسکوپ پارک رادیوئی مرکز CSIRO در شرق استرالیا دریافت شد . بر اساس اخبار ارائه شده این امواج در همان زمان دریافت ، توسط امیلی پتروف Emily Petroff دانشجوی دکترای دانشگاه سوئینبرن ملبورن Melbourne, Swinburne University مشاهده شد .

پیش از این تنها یک طول موج کوتاه در حدود یک هزارم ثانیه در سال 2007 مشاهده شده بود اما در این دریافت امواج جدید ، دست کم شش مجموعه پشت سر هم از امواج مخابره شده دریافت شد که از مناطقی ناشناخته در خارج از کهکشان راه شیری ارسال شده است . این امواج علاوه بر تلسکوپ این مرکز پژوهشی ، در منطقه نیو ساوت ولز New South Wales و تلسکوپ Arecibo در پورتو ریکو دریافت و مشاهده شده است . در حال حاضر ستاره شناسان در سراسر دنیا در حال مطالعه و بررسی این کد های رادیوئی هستند .

امیلی پتروف در این ارتباط اعلام کرد : این امواج در فاصله زمانی چند هفته ، چند ماه و تا حداکثر ده سال پیش ارسال شده است .

دقیقا پس از پایان آخرین طول موج مخابره شده و دریافت کامل آن ، پژوهشگران این مرکز اقدام به برقراری ارتباط با دوازده تلسکوپ و رادار فضائی در سراسر دنیا کرده تا درباره این رویداد به بحث و تبادل نظر بپردازند . این مراکز در استرالیا ، کالیفرنیا ، جزایر قناری ،  شیلی ، آلمان ، هاوائی و هندوستان قرار دارند .

سیمون جانستون Simon Johnston ، مدیر این مرکز ستاره شناسی در استرالیا ضمن اعلام موارد فوق اظهار داشت : هنوز نمی توان به طور قطعی درباره این امواج اظهار نظر کرد ولی این امکان هم وجود دارد که این امواج ناشی از نوترون های حاصله از انفجار یک ستاره در داخل سیاه چاله باشد .

این مرکز ستاره شناسی در استرالیا ، نقش مهمی در تاریخ علم نجوم ایفا کرده است . این تلسکوپ و رادار 64 متری آن در سال 1969 ، نخستین محلی بود که امواج تلویزیونی مخابره شده از ماه  که عملیات فرود و قدم گذاشتن نیل آرمسترانگ بر سطح ماه را مخابره می کرد ، دریافت کرده و به سایر نقاط دنیا ارائه کرد .

پژوهشگران این مرکز ستاره شناسی در استرالیا اظهار امیدواری کردند که بتوانند برای بار دیگر امواج مشابه را دریافت کنند .

منبع 1

منبع 2

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا