مکمل های هورمونی در سقط جنین بی اثر است

در این تحقیق محققان هیچ گونه تغییری در نرخ تولد کودکان زنان بارداری که مکمل های پروژسترون را در 3 ماهه اول بارداری خود دریافت کرده بودند در مقایسه با خانم های بارداری که به جای این مکمل به آن ها شبه دارو تجویز شده بود مشاهده نکردند. در میان خانم هایی که این مکمل ها به آن ها تجویز شده بود 65.8 درصد موفق شدند تا بارداری خود را حفظ کنند در حالی که 63.3 درصد از کسانی که به جای این مکمل ها شبه دارو دریافت کرده بودند توانستند تا به راحتی به دوران بارداری خود ادامه دهند. محققان در این تحقیقات سن شرکت کنندگان , آداب و رسوم و فرهنگ آن ها و سابقه پزشکی را مد نظر قرار دادند.

  تحقیقات جدید نشان می دهد مکمل های هورمونی شانس نگه داشتن جنین و عدم سقط آن را افزایش نمی دهند

به گفته دکتر آری کوماراسامی، محقق دانشگاه بیرمنگهام کشور انگلستان , تفاوت 2.5 درصدی ،اختلافی بسیار اندک به حساب می آید و از لحاظ آماری فاقد هر گونه ارزش است. به عبارتی دیگر این تفاوت به احتمال زیاد کاملا اتفاقی و به شکل تصادفی روی داده است. 

در طول این مطالعات 826 خانم که 18 تا 39 سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند و تا هفته دوازدهم از بارداری خود یا مکمل پروژسترون و یاشبه دارو دریافت می کردند. پروژسترون برای سالم سپری کردن دوران بارداری و یک وضع حمل موفق لازم و ضروری است. این هورمون توسط عضوی از تخمدان با نام کورپس لوتئوم تولید می شود. به گفته دکتر کوماراسامی , بر اساس تحقیقات پیشین امیدوار بودیم تا پروژسترون به احتمال بچه دار شدن خانم هایی که سابقه سقط جنین داشتند کمک کند اما یافته های ما باعث بوجود آمدن نا امیدی در میان این خانم ها شد.

تعدادی از تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بودند نشان دهنده مثبت و اثرگذار بودن دریافت پروژسترون در 3 ماهه اول بارداری بود که طبق نتایج این تحقیقات خطر سقط جنین را به میزان قابل توجهی کاهش می داد. تحقیقی که در سال 2014 انجام شد به بررسی نوعی خوراکی از پروژسترون با نام دیدروژسترون تا 20 هفته اول بارداری پرداخته بود. نتایج این تحقیق نشان دهنده 2.4 برابر بودن روی دادن سقط جنین در میان افراد گروهی بود که از شبه دارو ها استفاده می کردند ( در این مطالعه پیشنهاد شد تا مصرف پروژسترون برای مدت طولانی تری به خانم های باردار تجویز شود.).

تعدادی از مطالعات که خیلی پیش تر از این انجام شده بودند و به مراتب مقیاس کوچک تری داشتند و همچنین با دقت کمتری مورد کنترل و بررسی قرار گرفته بودند نیز بیان گر مثبت بودن استفاده از پروژسترون بودند. اگر چه در سال 2013 یک بررسی جامع در قالب یک تحقیق با بررسی های خود نشان داد که بسیاری از مطالعاتی که تا آن زمان انجام شده بود به غلط و با نقاط ضعف بسیار طراحی و برنامه ریزی شده بودند. 

در حالی که نتایج تحقیقات فعلی ناراحت کننده بودند محققان امیدوارند تا در آینده بتوانند دلایلی از قبیل درمان نازایی برای مصرف مکمل های پروژسترون بیایند.  

به گفته دکتر کوماراسامی , ما به تحقیقات خود برای یافتن درمان های دیگر ادامه می دهیم. از تحقیقاتی که هم اکنون در جریان هستند می توان به آزمایش های PRISM  و TABLET  اشاره کرد. در آزمایش PRISM محققان در تلاش هستند تا اثرات پروژسترون را بر کاهش خطر سقط جنین در خانم هایی که بارداری ابتدایی آن ها با خون ریزی همراه بوده را مورد بررسی قرار دهند , و اما در آزمایش TABLET  محققان می کوشند تا دریابند که آیا دارویی به نام لووتیروکسین می تواند خطر سقط جنین را در خانم هایی که مشکلات تیروئیدی دارند کاهش دهد یا خیر.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا