بررسی رخداد سونامی مکران در هفتادمین سال وقوع

 ناصر حاجی زاده ذاکر بعدازظهرشنبه در نشست تخصصی سونامی مکران که به مناسبت هفتادمین سالگرد رخداد آن در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، افزود:این نشست با هدف تبادل اطلاعات علمی و تخصصی در زمینه سونامی است.
وی با بیان اینکه نشست به توصیه یونسکو انجام شد اظهار کرد: اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه اقیانوس هند این نشست به طور همزمان برگزار می شود.
وی گفت:سونامی از جمله بلایای طبیعی است که مناطقی از ایران را تهدید می کند؛ البته این خطر بیشتر متوجه اقیانوس هند و بخش ساحلی آن است.
حاجی زاده ذاکر ادامه داد:سونامی بعد از زلزله بالای هشت ریشتر رخ می دهد که در این حالت موج بزرگی ایجاد و به سمت ساحل حرکت می کند و مناطق زیادی را به زیر آب می برد.
وی گفت: تاکنون سونامی های زیادی در دنیا رخ داده اما بیشترین تلفات مربوط به اقیانوس هند بوده است.حاجی زاده ادامه داد: بر این اساس سامانه هشدار سونامی در اقیانوس هند شکل گرفت که ایران نیز با توجه به قرارگیری در کنار این اقیانوس فعالیت های مناسبی انجام داده است.
وی گفت: ایجاد پنل تخصصی سونامی در ایران یکی از این اقدامات است که سامانه مدیریت بحران وزارت کشور، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری و سازمان هواشناسی عضو این پنل هستند که بررسی مسایل مربوط به سونامی مکران بر عهده این کارگروه است.
وی افزود: تاسیس مرکز ملی پیش بینی و مخاطرات دریایی، شبیه سازی عددی سونامی مکران و جمع آوری اسناد تاریخی مربوط به سونامی مکران در اقیانوس هند از دیگر اقدامات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این زمینه است.
بررسی رخداد سونامی مکران در هفتادمین سال وقوع آن امروز شنبه (هفتم آذرماه) با حضور رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران، نماینده دفتر منطقه ای یونسکو و جمعی از مسئولان در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی آغاز شد.
سونامی مکران در سال 1324 (1945) اتفاق افتاد و درپی آن زمین لرزه ای به بزرگی 8.1 ریشتر در نتیجه گسیختگی و رانش گسل مکران در بخشی از شرق منطقه رخ داد که امروزه بخشی از سواحل پاکستان محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، به دلیل اهمیت موضوع در چند سال اخیر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحقیقات زیادی بر روی گسل مکران و تحولات جوی و زمین شناسی از بندر گوادر در پاکستان تا بندر قشم در ایران و احتمال وقوع دوباره سونامی انجام داده است که بر اساس تحقیقات و یافته های علمی برروی گسل مکران در دریای عمان، وقوع زلزله و در نتیجه آن پدیده سونامی در این دریا محتمل است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا