بررسی رخداد سونامی مکران در هفتادمین سال وقوع

 ناصر حاجی زاده ذاکر بعدازظهرشنبه در نشست تخصصی سونامی مکران که به مناسبت هفتادمین سالگرد رخداد آن در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد، افزود:این نشست با هدف تبادل اطلاعات علمی و تخصصی در زمینه سونامی است.
وی با بیان اینکه نشست به توصیه یونسکو انجام شد اظهار کرد: اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه اقیانوس هند این نشست به طور همزمان برگزار می شود.
وی گفت:سونامی از جمله بلایای طبیعی است که مناطقی از ایران را تهدید می کند؛ البته این خطر بیشتر متوجه اقیانوس هند و بخش ساحلی آن است.
حاجی زاده ذاکر ادامه داد:سونامی بعد از زلزله بالای هشت ریشتر رخ می دهد که در این حالت موج بزرگی ایجاد و به سمت ساحل حرکت می کند و مناطق زیادی را به زیر آب می برد.
وی گفت: تاکنون سونامی های زیادی در دنیا رخ داده اما بیشترین تلفات مربوط به اقیانوس هند بوده است.حاجی زاده ادامه داد: بر این اساس سامانه هشدار سونامی در اقیانوس هند شکل گرفت که ایران نیز با توجه به قرارگیری در کنار این اقیانوس فعالیت های مناسبی انجام داده است.
وی گفت: ایجاد پنل تخصصی سونامی در ایران یکی از این اقدامات است که سامانه مدیریت بحران وزارت کشور، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری و سازمان هواشناسی عضو این پنل هستند که بررسی مسایل مربوط به سونامی مکران بر عهده این کارگروه است.
وی افزود: تاسیس مرکز ملی پیش بینی و مخاطرات دریایی، شبیه سازی عددی سونامی مکران و جمع آوری اسناد تاریخی مربوط به سونامی مکران در اقیانوس هند از دیگر اقدامات پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این زمینه است.
بررسی رخداد سونامی مکران در هفتادمین سال وقوع آن امروز شنبه (هفتم آذرماه) با حضور رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران، نماینده دفتر منطقه ای یونسکو و جمعی از مسئولان در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی آغاز شد.
سونامی مکران در سال 1324 (1945) اتفاق افتاد و درپی آن زمین لرزه ای به بزرگی 8.1 ریشتر در نتیجه گسیختگی و رانش گسل مکران در بخشی از شرق منطقه رخ داد که امروزه بخشی از سواحل پاکستان محسوب می شود.
به گزارش ایزنا ، به دلیل اهمیت موضوع در چند سال اخیر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تحقیقات زیادی بر روی گسل مکران و تحولات جوی و زمین شناسی از بندر گوادر در پاکستان تا بندر قشم در ایران و احتمال وقوع دوباره سونامی انجام داده است که بر اساس تحقیقات و یافته های علمی برروی گسل مکران در دریای عمان، وقوع زلزله و در نتیجه آن پدیده سونامی در این دریا محتمل است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا