کد خبر : 230 پنج شنبه 02 بهمن 1393 - 09:43:01
مطالعه-ژنوم-باکتری-ها-جهت-کشف-منشا-اولیه-آن-ها

مطالعه ژنوم باکتری ها جهت کشف منشا اولیه آن ها

سیناپرس: پژوهشگران متخصص ژنتیک در کشور فرانسه با بررسی ژنوم باکتری های باستانی در صدد یافتن منشا اولیه آن ها و دلیل گسترش و پخش شدن این عوامل بیماری زا در سطح جهان هستند . برای نمونه این پژوهشگران دریافتند باکتری عامل ایجاد کننده بیماری سل برای نخستین بار در دوران آغاز کشاورزی و کشت برنج در چین مشاهده شده و سپس از طرق مختلف مانند مهاجرت ، بازرگانی و ... به سایر نقاط جهان منقل شده است .

سینا پرس : مطالعات جدید پژوهشگران فرانسوی بر مبنای آنالیز ژنتیکی  نمونه باستانی باکتری موسوم به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس Mycobacterium tuberculosis که باکتری عامل ایجاد کننده بیماری سل محسوب می شود ، نشان داد که این بیماری برای نخستین بار در حدود 6 هزار و 600 سال پیش در بخش های شمالی کشور چین ظاهر شده است .

مطالعات تطبیقی این پژوهش با یافته های باستان شناسی ، نشان می دهد که این دوره زمانی برابر با دوره ای است که انسان برای نخستین بار شروع به کشت و زراعت برنج کرده و این اتفاق در مناطق بالا دست دره رودخانه یانگ تسه افتاده است . از سوی دیگر مطالعات جوامع بشری در دوران باستان در سایر مناطق دنیا نشان می دهد که باکتری Mycobacterium tuberculosis معمولا همزمان با آغاز عصر کشاورزی ، گریبانگیر جوامع اولیه انسانی بوده و به عنوان یک بیماری نو ظهور ، مشاهده می شود .

اعضای این تیم تحقیقاتی به سرپرستی تیری ویرث Thierry Wirth که یک متخصص تکامل ژنتیکی در موزه پاریس است ، در حال بررسی روند گسترش این بیماری هستند . آن ها اعتقاد دارند که این باکتری احتمالا از طریق جاده ابریشم که مناطق مختلف چین را به خاور میانه ، آسیای میانه ، اروپا و حتی جزایر اقیانوس آرام متصل می کرد به سایر نقاط جهان انتقال یافته و در حقیقت اصلی ترین دلیل گسترش و پخش باکتری عامل بیماری سل در دنیا ، فعالیت های بازرگانی و تجاری مربوط به راه ابریشم محسوب شده و اصلی ترین موج آن در قرن نوزدهم و همزمان با مهاجرت های عمده مردم چین به سایر نقاط دنیا رخ داده است .

از سوی دیگر مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که تعداد باکتری ها در دوره انقلاب صنعتی و زمانی که انسان ها همراه با رشد جوامع شهری ، در کلنی های وسیع و در کنار یک دیگر به صورت انبوه به سر بردند ، افزایش زیادی داشته است . این موضوع در دوره جنگ جهانی اول نیز به وضوح دیده شده و در این مقطع زمانی  شاهد گسترش و پخش تعداد و انواع مختلف باکتری های در سراسر جهان هستیم .

در دوره های بعدی با رواج استفاده از آنتی بیوتیک ها در سطح جهانی  ، شاهد یک مرحله کاهش تعداد و انواع باکتری ها در جهان  هستیم ولی این موضوع با ظهور ویروس های جهش یافته جدیدی مانند ایدز که سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و اجازه رشد و نفوذ باکتری ها را می دهند به همراه فروپاشی نظام اتحاد جماهیر شوروی که سیستم بهداشت مبتنی بر آن نیز مختل شد ، کاهش یافته و پس از آن  دوباره شاهد گسترش تعداد و تنوع باکتری ها در سراسر دنیا هستیم .

کلید واژه ها: باکتری - سل - مطالعه ژنتیکی -