استفاده از موج سواران برای پایش اقیانوس‌ها

اقیانوس‌ها از مهم‌ترین اجزای اکوسیستم زمین و نیز تامین کننده بسیاری از نیازهای بشر هستند. در این میان، پایش پیوسته دمای اقیانوس‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا این عامل، تعیین کننده میزان فعالیت بسیاری از ارگانیزم‌های موجود در آب بوده و به این ترتیب می‌توان هر گونه تغییر در این اکوسیستم را پیش‌بینی کرد.

دکتر باب بروین (Bob Brewin) کارشناس اقیانوس‌ شناسی در آزمایشگاه دریایی پلموث در انگلستان است. او پژوهشی را در مورد پایش دمای سطحی آب اقیانوس‌ها با شیوه‌های مختلف به انجام می‌رساند. آقای بروین علاقه زیادی نیز به موج سواری دارد. او در مصاحبه‌ای با مجله نیوساینتیست به تشریح شیوه‌ای که به تازگی برای پایش دمای سطحی آب اقیانوس‌ها در پیش گرفته می‌پردازد.

 

شما قصد دارید از موج سواران برای جمع آوری اطلاعات در مورد دمای آب اقیانوس ها استفاده کنید. به نظر شما، چرا این شیوه سودمند است؟

مناطق ساحلی برای انسان بسیار ارزشمند است. بیشترین تعامل انسان با اقیانوس‌ها در همین نواحی روی می‌دهد و اتفاقا بیشترین تنوع زیستی نیز در همین منطقه وجود دارد. مشکل اینجاست که نمونه برداری در این مناطق با استفاده از قایق کار دشواری است و دلیل آن نیز وجود امواج خروشان است. اما موج سواران همیشه در این مناطق حضور دارند و به این ترتیب، این امکان وجود دارد که بتوانیم از آنها برای جمع آوری اطلاعات درباره دما استفاده کنیم. اطلاعات درباره دمای آب از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این عامل در کنار عوامل دیگری نظیر میزان شوری آب، نقش مهمی در رشد ارگانیزم‌های دریایی دارد.

چه طور شد که به فکر مجهز ساختن موج سواران به وسایل مختل برای پایش دمای آب افتادید؟

با جمعی از دوستان برای موج سواری به جایی رفته بودیم و آن قدر پیش رفتیم تا به جایی رسیدیم که دیگر فرد دیگری در آب نبود و فقط تعدادی موج سوار در آن منطقه حضور داشتند. اینجا بود که این فکر به ذهنم رسید که با استفاده از صدها موج سوار، می‌توانیم اطلاعات زیست محیطی ارزشمندی به دست آوریم.

حالا چرا موج سواران؟ چرا این حسگرها را به قایق‌ها متصل نمی‌کنید؟

این حسگرها را به راحتی می‌توان بر روی هر وسیله تفریحی دیگر متصل کرد. اما دلیل تاکید بر موج سواران، تمرکز ما بر روی نواحی نزدیک ساحل است.

از چه ابزارهایی برای پایش استفاده می‌کنید؟

ما یک حسگر ویژه دما را به وسط تخته موج سواری متصل می‌کنیم. همچنین یک موقعیت یاب جی.پی.اس را نیز در یک کیسه ویژه ضدآب قرار داده و به جلیقه ویژه موج سواران وصل می‌کنیم.

شما سال گذشته 85 بار با این کیت ویژه موج سواری کردید. با این کار به چه نتیجه ای رسیدید؟

ما داده‌های به دست آمده از این طریق را با اطلاعات یک قایق پژوهشی بسیار دقیق که در فاصله 10 میل دریایی از ساحل حضور داشت و نیز اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره‌ها مقایسه کردیم. اطلاعات ماهواره با اطلاعات قایق پژوهشی همخوانی داشت. نکته اینجا بود که اطلاعات به دست آمده توسط قایق و نیز ماهواره در مناطق نزدیک ساحل به اندازه اطلاعات به دست آمده هنگام موج سواری دقیق نبود.

امروزه کارشناسان می‌دانند که داده‌های ماهواره‌ای در مورد دمای محیط‌های دریایی نزدیک ساحل چندان هم دقیق نیست و به همین دلیل است که اطلاعات جمع آوری شده توسط موج سواران می‌تواند به بهبود داده‌های ماهواره‌ای کمک کند.

چند نفر موج سوار اکنون با شما همکاری می‌کنند؟

فهرست موج سوارانی که می‌خواهند با ما همکاری کنند رو به رشد است. در حال حاضر 40 نفر در این فهرست قرار دارند. ما همچنین با یک موسسه غیرانتفاعی محیط زیستی نیز صحبت کرده‌ایم تا موج سواران بیشتری را به این تجهیزات مجهز کنیم.

چگونه موج سواران را به استفاده از این تجهیزات و سپس ارسال اطلاعات جمع آوری شده تشویق می‌کنید؟

دستگاه موقعیت یاب جی.پی.اس می‌تواند اطلاعات جالبی نظیر تعداد موج‌هایی که موج سوار با موفقیت سوار آنها می‌شود و میزان مسافتی که بر روی هر موج طی می‌کند را نشان دهد. در واقع این دستگاه کارکردی شبیه برخی اپلیکیشن‌های گوشی همراه در برای دوندگان دارد. این اطلاعات می‌تواند برای موج سواران جذاب باشد. افزون بر این، موج سواران به محیط زیست هم اهمیت می‌دهند. امیدواریم آنها به استفاده از این تجهیزات برای پایش وضعیت دمای مناطق ساحلی علاقمند شوند.

 

مترجم: صالح سپهری فر

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا