روشی نوین برای فراگیر شدن مصرف انرژی خورشیدی

در حال  حاضر گزینه های متعددی جهت بهره برداری از انرژی های بازگشت پذیر و غیر آلاینده که به سوخت های سبز مشهور هستند وجود دارد

 گروهی از مهندسان و کارشناسان حوزه انرژی های نو اقدام به ترکیب سلول های خورشیدی و سفال های پوشش بام های شیروانی کرده اند که به این ترتیب علاوه بر رفع مشکل فضای مورد نیاز باتری های خورشیدی ، فضائی ایده آل که بیشترین میزان تابش خورشید در منازل را خواهد داشت در اختیار گرفته و در عین حال در هزینه های نهائی این دو محصول کاهش ایجاد کرده اند .

 وجود توربین های بادی ، استفاده از نیروی جریان آب و انرژی خورشیدی هر یک به نوبه خود بخشی از تلاش بشر برای یافتن منبعی جایگزین برای سوخت های فسیلی است. در این میان اما انرژی خورشیدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است زیرا این منبع انرژی در همه جای دنیا به نسبت سایر منابع مانند باد و رودخانه ها و سدها ، بیشتر در دسترس بوده و تقریبا نامحدود است. اصلی ترین مشکلی که در این میان برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد ، گران بودن تجهیزات اولیه آن و همچنین فضای  مورد نیاز جهت نصب این صفحات خورشیدی است که علاوه بر اشغال کردن منطقه ای بزرگ ، منظره طبیعی آن مناطق را نیز نامطلوب جلوه می دهد. 

تیمی گروهی از مهندسان و کارشناسان حوزه انرژی های نو اقدام به ترکیب سلول های خورشیدی و سفال های پوشش بام های شیروانی کرده اند که به این ترتیب علاوه بر رفع مشکل فضای مورد نیاز باتری های خورشیدی ، فضائی ایده آل که بیشترین میزان تابش خورشید در منازل را خواهد داشت در اختیار گرفته و در عین حال در هزینه های نهائی این دو محصول کاهش ایجاد کرده اند .

قابل ذکر است که در حال حاضر تامین نیروی برق شهری در بیشتر نقاط دنیا  معمولا از طریق نیروگاه های مختلف آبی یا اتمی صورت می گیرد که هر یک به نوبه خود دارای تاثیراتی مخرب بر محیط زیست هستند و نیروگاه های بادی نیز اگرچه به محیط زیست آسیب نمی رسانند ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط استفاده از آن ها در بسیاری از نقاط دنیا کاربری چندانی نداشته و در این میان تنها استفاده از انرژی خورشیدی می تواند گزینه ای همیشگی و در دسترس برای عموم مردم باشد.

متاسفانه مهمترین مشکل پیش روی مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی ، گران بودن تجهیزات و ادوات اولیه است که باید برای این منظور هزینه کنند. این هزینه اولیه بسیار بالا سبب شده بسیاری از مردم کماکان در صدد تهیه برق مصرفی خود از طریق شبکه های برق شهری باشند.

در خاتمه باید اذعان داشت که به دلیل عوارض ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی و تاثیرات مخرب آن ها بر روی محیط زیست، رویکرد استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر در دستور کار مجامع علمی سراسر دنیا قرار گرفته و این ابداع جدید می تواند تحولی بزرگ در راه دسترسی همگانی و استفاده وسیع از انرژی های پاک باشد.

 

مترجم: آناهیتا عیوض خانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا