اندازه گیری گونه های سمی قارچی در موادغذایی با فناوری نانو

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نتایج این طرح، انجام سریع و دقیق آزمون های کنترل کیفیت در صنایع غذایی و سازمان های کنترلی و نظارتی همچون غذا و دارو را فراهم می سازد.

دکتر زهره طاهری مسلک پژوهشگر این طرح افزود: امروزه، بیش از300 گونه مایکوتوکسین ، که گونه های سمی تولیدی از قارچ های مختلف هستند، روی طیف گسترده ای از مواد غذایی و خوراک دام رشد می کنند، در میان آن ها، آفلاتوکسین ها، با توجه به میزان بروز و سمیت، تهدیدی جدی در برابر سلامت جامعه هستند.

وی بیان کرد: آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، این گونه ها را به عنوان مواد سرطان زای درجه اول برای انسان ها دسته بندی نموده است، با توجه به اهمیت و مشکلات موجود جهت اندازه گیری آفلاتوکسین ها، از جمله گران بودن وسایل و تجهیزات خالص سازی و اندازه گیری آن ها، ایجاد یک روش سریع، ساده و ارزان قیمت برای تشخیص و تعیین مقدار آن ها در محصولات کشاورزی از جمله پسته که یک محصول صادراتی بسیار با اهمیت است، بسیار ضروری است. 

به گفته طاهری مسلک، آفلاتوکسین ها در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب رشد می کنند و معمولا در برنج، جو، ذرت، پسته، فندق، پنبه دانه و بادام زمینی دیده می شوند،چهار نوع متداول و مهم از آفلاتوکسین های تولید شده در مواد خوراکی کشاورزی شامل B1، B2، G1، G2 است. 

وی یادآور شد: درمیان محصولات کشاورزی، پسته یکی از مهم ترین محصولات باغی بسیار آسیب پذیر در برابر آفلاتوکسین ها است که اهمیت زیادی در صادرات و اقتصاد کشور دارد. 

وی ادامه داد: در این کار یک روش جدید، ساده و ارزان جهت استخراج و پیش تغلیظ آفلاتوکسین های مذکور در نمونه های پسته به کار گرفته شد، این روش بر پایه میکرواستخراج مایع – مایع با حلالی سبک تر از آب و با استفاده از نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده شکل گرفته است. 

این پژوهشگر بیان کرد: همچنین اندازه گیری دستگاهی نیز با روش حساس و ارزان طیف سنجی از طریق افزایش و بهبود فلورسانس این آفلاتوکسین ها انجام شده است.

وی گفت: کاهش هزینه از طریق حذف کاربرد ستون های خالص سازی یک بار مصرف و گران قیمت خارجی و دستگاه های کروماتوگرافی، افزایش سرعت تجزیه و تحلیل و کاهش آلودگی ناشی از مصرف زیاد حلال های آلی (به خصوص عدم استفاده از حلال های سنگین تر از آب در مرحله میکرو استخراج) از نتایج این کار تحقیقاتی است.

طاهری مسلک نحوه در خصوص اندازه گیری این گونه های سمی در محصول پسته افزود: در ابتدا نانوذرات اکسید آهن به روش هم رسوبی شیمیایی تهیه و سپس سطح این نانوذرات توسط اصلاحگر اولئیک اسید پوشیده شدند، این نانوذرات آهن اصلاح شده با سطح غیر قطبی، به عنوان جاذب در مرحله نهایی میکرواستخراج مایع – مایع با حلال سبک جهت استخراج وجمع آوری موفق و سریع آفلاتوکسین های B1، B2، G1، G2 به کاررفتند، سپس مجموع کل آفلاتوکسین های استخراج شده جهت شناسایی بهتر و دقیق تر با حساسیت افزایش یافته، ابتدا با سورفکتانت ترکیب شده و در نهایت توسط روش حساس و ساده طیف سنجی اندازه گیری شدند.

این کار تحقیقاتی نتیجه همکاری دکتر زهره طاهری مسلک دانش آموخته دکتری شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینای همدان، دکتر میترا آملی دیوا، دکتر کامیار پورقاضی، مهندس مهدی اله یاری و مهندس محمد حنیف منافی با شرکت آرا کیفیت پژوه است 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا