تکثر مطبوعات باید به بالارفتن سطح و تعداد مخاطبان رسانه‌ها منجر شود

دکتر حمید ضیایی‌پرور،کارشناس رسانه و استاد ارتباطات دانشگاه آزاد در رابطه با اهمیت و لزوم وجود تکثر رسانه ای در جامعه گفت: کشور ما از بعد ضریب نفوذ رسانه و میزان خوانندگان رسانه‌ای بسیار ضعیف است خصوصا در زمینه رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها این نکته محسوس است.

وی تصریح کرد: البته تعدد رسانه ها در یک کشور در ذات خود موضوع بدی نیست و با توجه به محدودیت‌های سیاسی و قانونی که در کشور وجود دارد، اضافه‌شدن یک رسانه می‌تواند شانس ایجاد فضای بیشتر و بهتر تفکر و اندیشه تلقی شود اما همراه این تعدد باید تکثر رسانه ها هم در کشور اتفاق بیفتد.

ضیایی پرور با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا در یک کشور ۷۰ میلیونی مثل ایران ۲۲ خبرگزاری با خط‌ مشی متفاوت وجود ندارد تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا رسم بر این است که اغلب یک رسانه بزرگ از چند خبرگزاری، مجله، روزنامه، شبکه رادیویی و تلویزیونی حمایت می‌کند و به ندرت این رسانه‌های بزرگ به چهار یا پنج رسانه می‌رسند؛ جالب این است که با وجود همین تعداد اندک رسانه که اغلب موسسات بزرگ رسانه ای تلقی می شوند اصل تکثر خبر به خوبی رعایت شده و اخبار تولید شده معرف رسانه خود هستند و اینگونه نیست که یک خبر با محتوای یکسان بر روی خروجی همه رسانه ها قرار گیرد.

این محقق مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، ادامه داد: اما با نگاه خوشبینانه می‌توانیم بگوییم هرقدر تعداد رسانه‌های حاضر در نمایشگاه بیشتر باشد این امکان را می‌دهد که مخاطبان سلایق خود را در رسانه انتخاب و به سمت آن گرایش پیدا کنند.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که با وجود آغاز روند رو به توسعه‌ رسانه‌ها در ایران و نیز حجم وسیع مسایل و مشکلات پیش روی آنها رسانه‌ها در راستای تحقق اصل تکثر رسانه ای در جامعه ما شکل نگرفته اند.

این استاد دانشگاه در رابطه با ضعف عملکرد رسانه ها در کشور گفت: ساختار فربه و دولتی رسانه های اصلی که حالت بلندگو را دارند مجالی برای تنفس رسانه های بومی نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر رادیو و تلویزیون، نشریات مکتوب نیز جریان خاص و محتوای ویژه و منحصر به فردی تولید نمی کنند گفت: بنابراین ما در کشور شاهد تعدد رسانه هستیم و نه تکثر رسانه.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا