رشد بی رویه آموزش عالی در مقاطع تحصیلات تکمیلی متوقف شود

دکتر سعید سهراب پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با انتقاد از رشد بی رویه دوره های دکتری در کشور، گفت: اینکه بخش عمده ای از افراد جامعه ما تمایل به اخذ مدرک دکترا درند، یک معضل فرهنگی است. به هرحال هرچیز یک حساب و کتابی دارد. در حال حاضر تعداد دانشجویان دکترای ما، دارد از آمریکا و اروپا هم پیشی می گیرد و این درست نیست.

سهراب پور افزود: باید وزارت علوم روی تعداد دانشجویانی که هر دانشگاه جذب می کند، کنترل داشته باشد که متاسفانه ندارد. الان وزارت بهداشت در این زمینه عملکرد بهتری دارد. البته دلیل آن هم این است که وزارت بهداشت یک سری مکانیسم ها و اهرم هایی در اختیار دارد، به عنوان مثال این وزارتخانه است که باید مجوز باز کردن مطب برای پزشکان را صادر کند و یا اینکه امتحان تخصص و فوق تخصص، زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، خاطرنشان کرد: در مواردی پیش آمده که وزارت بهداشت یک رشته را در یک دانشگاه به دلیل سطح پایین کیفی تعطیل کرده است اما این اتفاق در وزارت علوم نیفتاده است. تنها به این صورت عمل شده است که مسوولان و نماینده یک شهر کوچک به وزارت علوم فشار آورده اند و در آن شهر، دانشگاه ایجاد کرده اند و پس از آن هم فشار روی فشار که دوره کارشناسی ارشد و دکترا در آن دانشگاه راه بیفتد. در صورتی که راه اندازی این دوره ها باید بر اساس یک مبنایی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در گذشته، شورای گسترش آموزش عالی، به راحتی این مجوزها را صادر کرده است. الان هم وزارت علوم برای جمع و جور کردن آنها، کار دشواری در پیش دارد و با اعتراضات زیادی مواجه می شود.

سهراب پور یادآور شد: خیلی از مسوولان محلی به وزارت علوم فشار آورده اند که ما در یک شهر کوچک، دانشگاه می خواهیم. حالا در آن شهر، دانشگاه پیام نور و آزاد و غیرانتفاعی هم وجود داشته است، اما خواستار تاسیس دانشگاه دولتی بوده اند. در مواردی هم، در یک شهر، دانشگاه دولتی بزرگ با رشته های مهندسی خوب وجود داشته است اما باز آمدند و فشار آوردند که ما دانشگاه صنعتی می خواهیم که کار بسیار نادرستی است. وقتی این همه دانشگاه در یک شهر وجود دارد و همه هم رشته های مهندسی دارند، دیگر دانشگاه صنعتی برای چه؟

رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف متذکر شد: بسیاری از این دانشگاه ها که با صرف هزینه های دولتی تاسیس شده اند، ناقص هستند و نه جای درست و حسابی دارند، نه استاد و آزمایشگاه به اندازه کافی دارند. اینها باعث به وجود آمدن وضعیت عجیب و غیراستانداردی برای آموزش عالی کشور شده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: من دلم برای وزارت علوم می سوزد چون برای ساماندهی این دانشگاه ها کار سختی در پیش دارد. البته شاید یک راه این باشد که بیایند و در بعضی شهرها این دانشگاه ها را با هم ادغام کنند که ممکن است با اعتراضاتی همراه باشد. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که صندلی های دانشگاهی خالی مانده است.

سهراب پور افزود: خالی ماندن صندلی در دانشگاه های غیردولتی و پیام نور که بیشتر مربوط به دوره کارشناسی است، باعث تمایل این دانشگاه ها به گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی شده تا از این طریق بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند. البته از کیفیت بسیاری از این دوره ها و تزهایی که در این دانشگاه ها دفاع می شود، تنها خدا آگاه است چراکه هیچ گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، تاکید کرد:  دوره دکترا باید در جایی ارایه شود که استادان قوی داشته باشد و بتوانند این دانشجویان را خوبی هدایت کنند. علاوه بر این، این دوره ها مخصوص دانشجویان قوی است که بتوانند تحقیقات مستقل انجام دهند، نه اینکه هرکسی برود ثبت نام کند و یک مدرک بگیرد و تنها عنوان دکترا را یدک بکشد.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که دراین ارتباط حایز اهمیت است، بحث اشتغال فارغ التحصیلان این مقاطع است. وقتی دانشجوی دکترا با درجه بالا فارغ التحصیل می شود و بالتبع سطح توقع بالایی هم دارد اما وضعیت اشتغال چندان جالب نیست، این خود باعث بروز مشکلاتی می شود.

سهراب پور در پایان گفت: در سال های اخیر شاهد رشد بی رویه آموزش عالی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده ایم و می بایست به نحوی با این موضوع برخورد کرد وگرنه این روند روز به روز بدتر خواهد شد.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا