ایران جزو 15 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای است

عزیز عبدل زاده، مشاور مدیر کل و رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به عمومی و جهانی بودن بحث گرمایش زمین و تغییر اقلیم گفت: هم اکنون عواملی مانند تولید گازهای گلخانه ای متان، دی اکسید کربن، بخار آب و مصرف سوخت های فسیلی در خودروها، نیروگاه ها برای تولید برق و تامین سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه ها، اداره ها، سازمان ها و… در پیدایش گرمایش جهانی کره زمین نقش دارند؛ عمدتا خودروها و کارخانه ها بیشترین سهم در تولید آلایندگی هوا دارند.

وی افزود: امروزه پیدایش پدیده النینو، طوفان ها و خشکسالی های مختلف و بارش های بیش از اندازه در برخی از نقاط حاصل گرمایش زمین هستند.

وی اظهار کرد: هم اکنون کشورهای آمریکا، چین و هند بیشترین سهم در پدیده تولید گازهای گلخانه ای دارند. ایران هم جز 15 کشور اول دنیا است.

وی تصریح کرد: قطعا بهینه سازی مصرف انرژی، استاندارد سازی سیستم احتراق و رفتن به سمت یورو6، استفاده صحیح از کاتالیست ها و  بهینه ساختن موتورها با بهره بری بسیار بالا، مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای  را کمتر خواهد کرد.

وی بیان کرد: هم اکنون عمدتا کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، آمریکا و آلمان و بقیه کشورهای اروپایی به سمت رعایت این استانداردها رفته اند و اتحادیه اروپا اجازه تولید هر خودرویی را نمی دهد مثلا سازمان محیط زیست آمریکا کارخانه فولکس واگن آلمان(یکی از پر تیراژ ترین و با کیفیت ترین خودروسازان دنیا) را 16 میلیارد یورو جریمه کرده است زیرا این کارخانه بزرگ جهانی در کار خود تقلب کرده بود و سنسورهای ماشین‌های تولید شده اش میزان آلایندگی را کمتر از مقدار واقعی اش انتشار می داد.

مشاور مدیر کل و رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار ادامه داد: هم اکنون نقش نظارتی سازمان محیط زیست آمریکا بسیار پر رنگ است. شرکت های خودروسازی بزرگ مانند تویوتا نیز بالاترین استانداردهای محیط زیستی را رعایت می کنند ما نیز باید به این سمت وسو برویم.

عبدل زاده گفت: هر فعالیت انسانی حتی نفس کشیدن نیز همراه با آلودگی است؛ هنگام تنفس اکسیژن جذب و دی اکسید کربن و اکسید کربن دفع می شود. هرچند فعالیت های انسانی همراه با آلودگی است اما ما باید تلاش کنیم تا میزان تولید آلودگی ها و گازهای مخرب مان کمتر از گذشته شود. هم اکنون بسیاری از کشورها به این سمت و سو رفته اند و اقدام های سازنده ای برای کاهش آلاینده ها انجام داده اند. همچنین برای رفع این مشکل استانداردهایی نیز تعریف شده است که برخی کشورها با آن کاملا مطابق هستند. بعضی از کشورها نیز به این استانداردها نزدیک و برخی دیگر مانند ایران از آن فاصله دارند.

وی اظهار کرد: هرچند روز به روز میزان کاهش این آلاینده ها با نظارت خودروسازی در حال بهبود است اما ما هنوز فاصله زیادی با رعایت استانداردهای جهانی داریم. امید است با تولید خودروهای با کیفیت و رعایت استانداردها و استفاده از فیلتر برای رفع آلودگی های کارخانه ها و ….میزان آلایندگی گازهای مخرب مان نسبت به گذشته کمتر شود.

وی بیان کرد: متاسفانه هم اکنون بهره وری موتورهای تولید انرژی ما بسیار بالا است. مثلا ما هنوز در صنعت نفت مجبوریم کلی انرژی برای استخراج یک بشکه نفت خرج کنیم. ما باید با رعایت استانداردها ضریب مصرف انرژی را برای تولید یک واحد محصول با کیفیت پایین بیاوریم. مساله ای که هم اکنون دغدغه بسیاری از کشورها است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این ضریب مصرف در کشور ما رقم بالایی به خود اختصاص داده است زیرا برای مصرف انرژی یارانه پرداخت می شود. پرداخت یارانه باعث می شود مصرف انرژی اهمیت زیادی در کشور پیدا نکند زیرا ارزان قیمت است اما در کشورهای پیشرفته بهای انرژی به میزان هزینه تمام شده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد؛ مصرف کننده هنگام مواجه شدن با قیمت واقعی انرژی در می یابد که هزینه گزافی بابت تولید و مصرف این  انرژی پرداخت کند.

وی یاد آور شد: عرضه انرژی با قیمت واقعی باعث می شود تولید کنندگان به محققان مجموعه تحقیقات و توسعه شان دستور دهند راهی برای پایین آوردن مصرف انرژی بیابند تا سر جمع هزینه های آنها کاهش یابد به همین دلیل این مساله در دنیا زیاد پرداخته شده و ضریب مصرف انرژی به ازای یک واحد تولید محصول پایین تر می آید.

عبدل زاده در پایان گفت: قطعا پایین آمدن مصرف انرژی باعث کاهش میزان آلایندگیها، تولید کمتر گازهای گلخانه ای و مصرف آب می شود و عوارض بیشمار مثبت محیط زیستی نیز با خود به همراه می آورد به همین دلیل حفظ محیط زیست یک پدیده و محدوده فرا بخشی است که نه تنها سازمان محیط زیست بلکه سایر دستگاه و تک تک انسان ها در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

گفت و گو از: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا