نانو واکسن سه بعدی جهت مبارزه با سرطان

پژوهشگران دانشگاه هاروارد و موسسه ویس (Wyss) در حال تحقیق جهت ساخت یک واکسن سه بعدی (3D vaccine) هستند که به بدن بیمار کمک می کند تا به مقابله با بیماری هایی همچون سرطان بپردازد .

آیلین لی (Aileen Li) از پژوهشگرانی که در این پروژه در حال فعالیت است ، در ارتباط با عملکرد این داروی جدید اعلام کرد که نخست یک سرنگ پر شده از محلول سالین (saline) حاوی نانو میله های سیلیکا به بدن تزریق می شود . این نانومیله ها زمانی که به داخل بدن وارد می شوند شکلی سه بعدی به خود گرفته و می توانند برای افزایش ایمنی سلول ها در برابر انواع بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند . آنها با هر نوع بیماری در بدن از جمله سرطان و یا ابولا مقابله می کنند .

پروفسور دیوید مونی (David Mooney) ، استاد مهندسی زیست شناسی (bioengineering) دانشگاه هاروارد در این رابطه توضیح می دهد که سیستم ایمنی بدن انسان کارآمدترین سلاح در این سیاره برای مبارزه با انواع بیماری ها به حساب می آید ، اما گاهی این سیستم نیازمند فعال شدن است تا بتواند نسبت به بیماری ها واکنش درست نشان دهد که  این نانومیله ها می توانند وظیفه فعال سازی سلول های ایمنی بدن را بر عهده گیرند .

او در ادامه می گوید : این نانو میله ها را می توان با یک سوزن سرنگ به بدن تزریق کرد چرا که بسیار کوچک و ریز هستند . آنها درون بدن در داخل محلولی سرم مانند قرار دارند و زمانی که این محلول در اطراف بافت مورد نظر قرار گیرد ، نانومیله ها تغییر شکل داده و با ساختاری سه بعدی وارد عمل می شوند . این ساختارهای سه بعدی در مجاورت سلول های سرطانی قرار گرفته و مولکول های مواد دارویی را که روی نانومیله ها نصب شده اند ، آزاد می کنند و سپس این مواد جذب ساختار سلول ها خواهند شد .

آیلین لی در این رابطه اظهار داشت : ما از این نانومیله ها برای انتشار مواد در میان میلیون ها سلول ایمنی موجود در بدن استفاده می کنیم و از طریق آن ها ساختارهایی سه بعدی را به وجود می آوریم . این میکرو ذرات در فرورفتگی های ریز سلول ها قرار می گیرند و قادر هستند تا به برنامه ریزی سلول های ایمنی پرداخته و  در زمان لازم وارد عمل شوند .

قابل توجه است که این نانومیله ها به ویژه سلول های دندریتی را که نوعی از سلول های ایمنی بدن هستند، فعال کرده و از آنها برای نظارت و شناسایی تهدیدات عوامل بیماری زا در بدن استفاده می کنند. به این ترتیب ، هوشیاری بدن در مقابل بیماری ها افزایش پیدا کرده و توانایی مقابله و مبارزه با انواع بیماری ها و عفونت ها را به دست می آورد .

لازم به ذکر است که آزمایش های متناسب با  این پژوهش ها ، بر روی حیوانات انجام شده و نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته است اما دانشمندان معتقد هستند که هنوز لزوم انجام تحقیقات و بررسی های بیشتر  در این رابطه دیده می شود تا بتوان بر اساس آن ها آزمایش های مشابه را بر روی انسان نیز انجام داد . آنها اعتقاد دارند که این شیوه درمانی ، یک سلاح قدرتمند برای مقابله با  سرطان و بیماری های عفونی خواهد بود که می تواند تحولی بزرگ در مبارزه با بیماری های غیز قابل علاج به وجود اورد .