درمان دیابت از طریق کنترل واکنش گلوکزی انسولین

محققان موسسه کخ در شهر واشنگتن از ایالاتا متحده آمریکا با توجه به پژوهش های جدید خود ، انتظار دارند که انسولین طرح جدید ارائه شده توسط این موسسه ، در بهبود حفظ سطح قند خون طبیعی بیماران مبتلا به دیابت ، موثر باشد .

این پژوهش های جدید که در موسسه کخ (Koch) انجام شده است نشان می دهد، انسولین اصلاح شده آن ها می تواند به مدت ده ساعت در گردش خون باقی مانده و به سرعت در برابر تغییرات سطح قند خون واکنش نشان دهد . این انسولین می تواند نیاز بیماران برای کنترل مداوم سطح قند خون و تزریق روزانه انسولین را در طول روز رفع کند .

دکتر دانیل اندرسون از استادیاران دانشکده مهندسی شیمی و عضو MIT موسسه کخ در یکپارچه سازی تحقیقات سرطان و انجمن علمی در مهندسی پزشکی اعلام کرد : در حقیقت چالش واقعی ، به دست آوردن میزان مناسب انسولین در زمان مورد نیاز است چرا که اگر میزان انسولین بیش از حد کم باشد ، باعث بالا رفتن سطح قند خون شده و اگر میزان انسولین بیش از حد زیاد باشد ، احتمال پایین آمدن سطح قند خون به طور خطرناکی افزایش پیدا می کند .

این تیم پژوهشی به ایجاد شکل جدیدی از انسولین اقدام کرده است که نه تنها برای مدت طولانی در گردش خون فرد بیمار باقی می ماند بلکه در زمان مورد نیاز ،یعنی زمانی که سطح قند خون بیش از حد بالا رود ، فعال شده  و از پایین آمدن بیش از حد سطح قند خون بیمار نیز جلوگیری می کند . همانگونه که مشخص است این کاهش زیاد سطح قند خون ، هیپوگلیسمی (hypoglycemia) نامیده می شود و بسیار خطرناک بوده و باعث وارد شدن شوک زیادی  به بیمار شده و در صورت عدم واکنش سریع و تزریق دارو ، به مرگ منجر می شود.

محققان برای نخستین بار در ایجاد چنین انسولینی ، مولکول های هیبروفوبی (Hydrophobe) که یک زنجیره طولانی از مولکول های چرب آویخته از مولکول انسولین بوده را اضافه کرده اند . این مولکول های هیبروفوبی به دامنه آلیفاتیک aliphatic domain  مشهور هستند .  پژوهشگران معتقد  هستند که این مساله به انسولین کمک می کند تا مدت بیشتری در جریان گردش خود باقی بمانند البته هنوز به طور کامل از این مساله اطمینان ندارند .

لازم به ذکر است که دادن این نوع انسولین به بیمار دیابتی باعث می شود که اثر آن برای مدت زمان بیشتری حفظ شود و نوسانات و تغییرات سطح قند خون کمتر ایجاد شده و در مجموع سبب کاهش مشکلات سلامتی فرد بیمار می شود .