استفاده پژوهشی پزشکان از رسانه های اجتماعی

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) اعلام کردند که پزشکان می توانند با استفاده از توئیتر به ارائه فعالیت های پژوهشی پزشکی و پرس و جو از سلامت بیماران خود بپردازند . این پژوهش ها نشان می دهد که فعالیت های متخصصان مراقبت های بهداشتی ، رسانه های اجتماعی جدید را نیز در بر می گیرد.

پروفسور جولی روبیلارد (Julie Robillard) استاد مغز و اعصاب دانشگاه بریتیش کلمبیا در این رابطه اظهار داشت : بسیاری از مردم برای به دست آوردن اطلاعات بهداشتی و پزشکی به اینترنت مراجعه می کنند ، اما اطلاعات کافی و درستی به دست نمی آورند چرا که تحقیقات پزشکی کمی در این شبکه جهانی به اشتراک گذاشته می شود .

پروفسور روبیلارد با همکاری یک تیم تحقیقاتی به پژوهش در رابطه با مبحث سلول های بنیادی مرتبط با آسیب ها و بیماری های ستون فقرات و عارضه پارکینسون در توئیتر پرداختند . آنها دریافتند که 25 درصد از توییت ها درباره آسیب نخاعی و 15 درصد درباره بیماری پارکینسون ، از سوی متخصصان مراقبت های بهداشتی بوده است . از دیگر نتایج به دست آمده از مطالعات مذکور می توان به این موضوع اشاره کرد که کاربران توئیت های  مطالب مرتبط با ضایعه نخاعی و بیماری پارکینسون متفاوت هستند. در این پژوهش همچنین مشخص شد ، کاربرانی که در مورد آسیب  های نخاعی توئیت کرده اند ، بیشتر در رابطه با آزمایش های بالینی این بیماری  و آسیب ها گفتگو می کنند در حالی که کاربرانی که مطالبی در مورد بیماری پارکینسون توئیت کرده اند ، بیشتر در مورد ابزار و یا روش های جدید و یا پیشرفت های پزشکی در این رابطه ، با هم صحبت می کنند.

قابل توجه است که کمتر از پنج درصد کاربران توئیتر ، علیه تحقیقات سلول های بنیادی سخن می گویند که این مساله محققان را شگفت زده کرده است .

پروفسور روبیلارد در این مورد اظهار داشت که ما انتظار داریم در توئیتر بحث و مذاکره در رابطه با مبحث سلول های بنیادی وجود داشته باشد اما مردم ایده ها و انتظارات خیلی بالاتر را به اشتراک می گذارند . او معتقد است که رسانه های اجتماعی می تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانشان را در رابطه با پیشرفت های پزشکی مرتبط با بیماری خاص خود آگاه سازند . در واقع این رسانه اجتماعی برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی پزشکی و سلامت مردم فراتر از رسانه های سنتی عمل خواهند کرد . یکی از فواید این عمل ، متعادل سازی انتظارات بیماران در روش و یا روند درمان بیماریشان است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه انجمن امریکایی در پیشرفت علم (AAAS) American Association for the Advancement of Science در سال 2015 ارائه شده است .

 

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا