بزرگترین مجموعه باستانی آمریکای جنوبی

بزرگترین محوطه تاریخی آمریکای باستان که مربوط به دوران پیش از ورود اروپائی ها است کشور پرو قرار دارد . نام این محوطه تاریخی ، مجموعه چان چان است که در منطقه لیبرتاد در پنج کیلومتری غرب تروجیلو در کشور پرو قرار دارد و مساحتی بالغ بر بیست کیلومتر مربع را شامل می شود .

مجموعه آثار تاریخی  چان چان در حدود سال هشتصد و پنحاه میلادی و توسط پادشاهان دودمان چیمور ساخته شد که در روزگار پیش از اینکاها زندگی می کرده و سرانجام نیز توسط اینکاها منقرض شدند . این شهر تاریخی در زمان حیات و شکوه خود بیش از سی هزار شهروند داشته و پایتخت تاریخی پرو به شمار می رفته است .  دلیل اصلی رونق و آبادانی این منطقه ، آب و هوا و حاصلخیزی این سرزمین است که سبب شده در طول تاریخ ، همواره مورد توجه قرار گرفته و آثار زیادی در آن ساخته شود . اگرچه این مجموعه در طول تاریخ خود بارها به دلایلی گوناگون از قبیل زلزله و یا لشکرکشی های نظامی آسیب دیده ولی با این وجود همواره اهمیت خود را حتی تا روزگار معاصر حفظ کرده و در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

یکی از مهمترین بخش های این شهر باستانی ، قلعه سلطنتی یا همان ارگ شاهی است که دارای ده لایه دیوار دفاعی است و در داخل آن اتاق ها و محوطه های تشریفاتی و مقابر متعددی قرار گرفته است . نکته جالب در مورد این مجموعه معماری این است که هیچکدام از درها و منافذ ورودی  اتاق ها و سایر فضاهای معماری به سمت شمال باز نمی شوند . مصالح به کار رفته در این مجموعه عمدتا آجر و خشت است که توسط لایه های تزئینات پوشیده شده اند .

در این شهر مهندسی دقیقی از لوله کشی های آب  وجود داشت که موجب می شد جمعیت زیادی که در شهر زندگی می کنند به راحتی به آب دسترسی داشته باشند .

در بخش های مختلف  این شهر و در جای جای دیواره های آن تصاویر و نقوش فراوانی وجود دارند که برخی از آن ها تصاویر انسان ها و بسیاری نیز نقوشی هندسی و یا حیواناتی مانند ماهی یا پلیکان هستند که با تکرار شدن در کنار یکدیگر مناظر زیبا و شگفت انگیزی را می سازند . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا