تاریخی ترین عکس فضایی زمین 25 ساله شد

به گزارش مهر، در تصویری که این کاوشگر 25 سال پیش در چنین روزی از زمین گرفت زمین همچون نقطه آبی کم رنگی در دل تاریکی فضا دیده می شود. با این حال همین نقطه به ظاهر بسیار کوچک و بی رنگ و روی آنچنان مورد توجه دانشمندان و عموم مردم جهان قرار گرفت که حتی با گذشت ربع قرن از ثبت آن همچنان به عنوان یکی از تاریخی ترین و زیباترین تصاویر ثبت شده از زمین در نظر گرفته می شود.

در زمانی که این تصویر ثبت شد وویجر1 در فاصله 40 واحد نجومی از خورشید قرار داشت یعنی جایی در نزدیکی مدار نپتون. (هر واحد نجومی معادل فاصله زمین تا خورشید است) اکنون که 25 سال از آن روز می گذرد وویجر1 به فاصله 130 واحد نجومی از خورشید رسیده است و این یعنی دورترین فاصله ای که تاکنون یک شی دست ساز بشر به آن رسیده است.

دانشمندان زیبایی تصویر ثبت شده از زمین را از جهات دیگر نیز مورد بررسی قرار می دهند. این تصویر گویای آن است که بشر توانسته خود را به لبه منظومه شمسی و حتی فراتر از آن نیز برساند.

فضا

در نیمه راست تصویر نقطه آبی کم رنگی دیده می شود. این زمین است

نکته جالب توجه این است که از ابتدا قرار نبود در حین انجام این مأموریت چنین تصویری از زمین گرفته شود اما یکی از اعضای تیم وویجر1 یعنی کارل ساگان پیشنهاد داد تا پیش از فرو رفتن کاوشگر در اعماق مطلق فضا، تصویری تاریخی از مرکز منظومه شمسی و زمین گرفته شود.

در نتیجه تصاویری از ونوس، زمین، زحل، اورانوس و نپتون گرفته شد. در آن موقع عطارد آنقدر به خورشید نزدیک شود که امکان ثبت تصویر از آن وجود نداشت.

در حال حاضر کاوشگر وویجر1 با خروج از منظومه شمسی در دنیای بین ستاره ای در حال حرکت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا