تولید علم سیاست هاي ثابت و سرمایه گذاري هاي مادي و معنوي بسیاري را می طلبد

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)،بدون شک تشویق پژوهشگران و دانشمندان، توسعه علم را تقویت خواهد کرد، زیرا این امر براي جوانان و رهروان علم، ایجاد انگیزه می کند تا خود را مانند سرآمدان و پیشروان علم ارتقاء دهند و به آینده پرثمر بیاندیشند. به عبارت دیگر جوایز علمی علاوه برقدردانياز دانشمندان و پژوهشگران پر تلاش، نشانه راهی است براي جوانترها و جامعه علمی. همین اقدام تا حدود زیادي باعث تقویت علم و علم آموزي در جامعه می شود.

وی در خصوص نقش کشورهاي اسلامی در پرورش علم و فناوري دنیاي جدیداظهار داشت: متأسفانه امروزه کشورهاي اسلامی به دلیل تفرقه و درگیريهاي ساخته قدرت ها از قافله علم عقب مانده اند. آنها امروز بیشتر مصرف کننده علم هستند تا تولید کننده. دلارهاي نفتی و دلمشغولیهاي قدرت و ثروت اجازه نمی دهد حتی لحظه اي به نقش خود در امر مهم پرورش علمی بیاندیشند. آنها در بهترین وجه از غرب «آدم» وارد می کنند تا در مسابقه بی حاصلی که غربی ها آن را مدیریت می کنند از دیگر کشورها باز نمانند.

منتظری ادامه داد:در کشورهاي محروم شرايط بسيار بدتر است. لذا به نظر می رسد کشورهاي اسلامی براي ایفاي نقش علمی در دنیاي جدید احتیاج به یک رنسانس اسلامی دارند. البته بخشی از این اتفاق در پرتو انقلاب اسلامی در ایران و برخی کشورهاي اسلامی منطقه ما رخ داده یا در حال رخ دادن است.

رئيس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه بدون شک یکی از راههاي گسترش علم در جهان اسلام ارتباط علمی میان دانشمندان و اندیشمندان مسلمان است تصريح كرد: متأسفانه این ارتباط در حال حاضر بسيار ضعيف است. بايد به صورت سازمان یافته فاصله میان دانشمندان و پژوهشگران کشورهاي اسلامی را کاهش داد و زمینه همکاري هاي مشترك علمی را ميان آن ها عملی ساخت. دانشمندان مسلمان از نظر ارتباط با یکدیگر چه در داخل کشورهاي اسلامی و چه در ارتباط بین الدولی بسیار ضعیف هستند. البته بخشی از این ضعف به دلیل سایه سیاست بر علم است. بهر حال ما باید تلاش کنیم که همکاري هاي علمی ميان دانشمندان مسلمان هر چه بیشتر تقویت شود و با شناسایی موانع، عوامل بازدارنده را به نحو موثري از سر راه برداریم.

منتظري در خصوص تغییر نقش مصرف کنندگی در علم و تبدیل آن به عنوان کشور تولید کننده گفت: ما راهی جز صرفه جویی در هزینه هاي غیر ضروري و صرف آن در راه علم و گسترش آن نداريم.ما باید در امر پژوهش و تحقیقات سرمایهگذاري کنیم و ضمن تربیت نیروهاي انسانی شایسته به تدریج با تولید علم و سپس تبدیل آن به فناوري در جهان علم اثرگذار شویم.

رئيس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد:باید چنین رویکردي را به عنوان یک سیاست دائمی براي خود انتخاب کنیم و با پرهیز از سیاست هاي هیجانی و لحظه اي، نوعی ثبات و ایستادگی در این راه را به نمایش بگذاریم. آمار دقیقی ندارم ولی میدانم که امروزه سرمایه گذاري ها در کشورهاي اسلامی در حوزه علم و پژوهش بسیار ناچیز و در نوسان است. تولید علم سیاست هاي ثابت و سرمایه گذاريهاي مادي و معنوي بسیاري را می طلبد. ما امیدواریم جایزه مصطفی(ص) که به نام نامی پیامبر عظیم الشان اسلام پا گرفته است طلیعه اي باشد براي چنین جهش بزرگی، جهشی که ما را نیز به تولیدکنندگان طراز اول علم در جهان تبدیل كند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا