جایزه مصطفی (ص) خودباوری علمی و اسلامی میان کشورهای مسلمان را تقویت می کند

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)،رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: در جهانی که پیشرفت علمی دچار یکنواختی شده، لازم است در جوامع اسلامی که تشنه تحول و پیشرفت هستند، فعالیت هایی را پایه گذاری کنیم که بتواند جوشش را در عرصه عمل ایجاد کنند و شتابی که دانشمندان جوان در کشورهای اسلامی ایجاد کرده اند را تقویت کنیم. در همین راستا جایزه مصطفی (ص) می تواند به این مهم بپردازد و تلاش کند تا  اعتماد به نفس از دست رفته جوامع علمی اسلامی که استعمارگران دنبال خراب کردن آن هستند به آنها را برگرداند. بنابراین اهمیت این حرکت علمی با این نگاه روشن می شود.

وی درخصوص تاثیر جایزه مصطفی(ص) در گسترش فناوری های جدید کشورهای اسلامی در رقابت با کشورهای غربی اظهار داشت: اگر پیشرفت های علمی غربی را عمیق تر نگاه کنیم،به راحتی میتوان فهمید که سهم دانشمندان کشورهای شرق مخصوصا مسلمانان مورد توجه و غیر قابل انکار است ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در کشورهای غربی تجمیع دستاوردهای دانشمندان چه مسمانان و چه غیر مسلمان را به رخ می کشنداین جایزه میتواند قابلیت دانشمندان مسلمان را نشان دهد دراینجا ایفای نقش کند.همچنین جایزه مصطفی میتواند  با شناسایی دانشمندان مسلمانانی که در مراکز  علمی حتی کشورهای غربی خدمت می کنند تشویق و نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

ایمانی در ادامه تصریح کرد: وقتی  حلقه های اتصالی که باعث رشد کشورهای اسلامی است را به درستی شناسایی کنیم ،خودمان نیز می توانیم بیشتر به توانمندی ها و توانایی های دانشمندان کشور ایمان داشته باشیم. درواقع وقتی این حرکت ها به  صورت خاموش و تحت سیطره پیشرفت های علمی کشورهای غربی انجام شود، نمی توانیم اهمیت فعالیت های  بزرگان عرصه علم را نشان دهیم واین مسئله به بی اعتمادی منجر می شود ؛ درحالی که با وجود چنین جوایزی مانند جایزه مصطفی(ص) دانشمندان مسلمان شناسایی و معرفی می شوند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد:این جایزه به عنوان حلقه اتصال و واسط بین کشورهای اسلامی است که اعتماد از دست رفته و تحت سیطره تبلیغات بی کران پوشیده شده توسط غرب را از بین می برد و با معرفی چهره های علمی دنیای اسلام  یک خود باوری علمی و اسلامی میان دانشمندان کشورهای مسلمان برقرار می شود واتصالی که این دانشمندان از طریق چنین جوایزی پیدا می کنند می تواند باعث استحکام قدرت علمی کشورهای اسلامی شود و در نهایت تمدن اسلامی که همه به دنبال آن بودند را درفضای حاضر به دست آوریم.

ایمانی درباره نقش جایزه مصطفی(ص) در احیای دانش مسلمانان گفت: اگر قرار بود کارمان را  از صفر شروع کنیم، سخت بود اما با نگاه گذرا به تاریخ  علم میتوان فهمید سهم دانشمندان اسلامی در پیشرفت امروزه علمی بسیار زیاد است؛ اما در گذران زمان بر جوانان ناشناخته مانده است وجایزه مصطفی(ص) میتواند با نشان دادن دانشمندان اسلامی الگویی برای جوانان جامعه باشد تا با تکیه بر آن پشتوانه ارزشمند بتواند فعالیت های علمی بیشتری انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا