اینترنت بی سیم با آنتن هوشمند فلورسنت

سیناپرس: صنعت ارتباطات الکترونیک نیازمند سیستم هایی با بازدهی و سرعت بالاست. با این حال، محدودیت های ذاتی موجود در دستگاه های ریزموجی (مایکروویو) سبب جلوگیری از پیشرفت های بیشتر در این فناوری شده است.

گروهی از دانشمندان در این میان به فکر استفاده از پلاسما به عنوان رسانا در دستگاه های ریزموج افتادند. پلاسما به علت ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند جایگزین بسیار خوبی برای آنتن های فلزی معمولی مورد استفاده برای ایجاد شبکه های بی سیم باشد. گفتنی است مواد در چهار حالت کلی جامد، مایع، گاز و پلاسما وجود دارند. پلاسما نوعی از گاز است که اتم ها در آن یونیزه شده اند و به کلامی دیگر، الکترون های آزاد با بار منفی و مثبت یونی در آن حضور دارند.

 

در این نوآوری، از گاز یونیزه شده موجود در لوله به عنوان عنصر رسانای آنتن استفاده شده است. وقتی یک گار باردار و یونیزه می شود و به حالت پلاسما در می آید، رسانا شده و می تواند سیگنالهای موجی را انتقال داده یا دریافت کند. این حالت تنها در حالت یونیزه امکان پذیر است و وقتی این حالت از میان رفت، دیگر خاصیت آنتن بودن خود را هم از دست می دهد.

این نوآوری یک آنتن هوشمند فلورسنت با روتر برای شبکه های 3G، 3.75G و 4G است. این آنتن در باند فرکانس 2.4 Ghz فعالیت دارد که برای کاربردهای وای-فای مناسب است. در ساخت این آنتن مهتابی هوشمند از لوله ای مشابه لوله مهتابی معمولی استفاده شده است. در این لوله از مخلوط بخار دو گاز آرگون و جیوه به نسبت 9 به 1 استفاده شده است. سپس جریان برق معمولی 240 ولت به آن اعمال می شود. روشن شدن لوله نشان می دهد که محتوای گاز درون آن یونیزه شده و به حالت پلاسما در آمده است. در این حالت، این گاز حالت رسانایایی می یابد.

سپس در انتهای لوله، دو لوله نازک دیگر قرار می گیرد که پلاسما را به روتر منتقل می سازد. در واقع این لوله ها بار الکتریکی را ذخیره می کنند. وقتی اتصال بین لوله و روتر برقرار شد، امکان انتقال یا دریافت امواج نیز فراهم می شود.

بررسی این وسیله نشان داد که آنتن پلاسمایی در بازه فرکانسی 2.23 تا 2.58 گیگاهرتز، افتی 10 دسی بلی دارد. این آزمایش نشان داد که این آنتن توانایی انتقال و یا دریافت امواج بی سیم را دارد. همچنین حدود یک ماه این شیوه در یک دانشگاه در آلمان مورد آزمون قرار گرفت و مشکل شد که سیگنالهای آن قوی تر از سیگنالهای سایر آنت های بی سیم است.

یکی از اصلی ترین امتیازات این شیوه را باید در قیمت کم آن دانست. تنها با استفاده از یک روتر و یک کابل جدا کننده می تواند امواج را به اتاقی دیگر فرستاد. از آنجا که لامپ فلورسنت کاربردی دوگانه دارد، می تواند با صرفه جویی برای خرید آنتن های اضافی، هزینه ها را کاهش دهد.

 

sciencedaily :منب

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا