بیت‌کوین ارمغانی از دنیای مجازی

در حالی که بسیاری افراد درباره ارزش نهایی مفهوم بیت‌کوین با تردیدهایی مواجه‌اند، تعداد زیادی در حال سرمایه‌گذاری کردن در این پروژه هستند که در آینده نه چندان دور بازارهای مالی را کاملا تغییر خواهد داد.

ناتانیل پاپر، کارشناس بیت‌کوین، اخیرا در مصاحبه‌ای توضیح داده چگونه شرکت‌های حاضر در سیلیکون والی و وال استریت در کشمکش قدرت بر سر آینده فناوری بیت‌کوین هستند. کتاب جدید پاپر درباره بیت‌کوین مبتنی بر 300 مصاحبه از افرادی از سراسر دنیاست که از آن جمله می‌توان به ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، اشاره کرد

بیت‌کوین یک نشان (token) دیجیتالی است که در گردش است و می‌توان با آن تجارت کرد. این مفهوم نوع شبکه مالی جدید است و زمانی که فردی وارد آن می‌شود، بخشی از شبکه بیت‌کوین خواهد بود. می‌توان مادامی که بیت‌کوین‌ها تولید می‌شوند، بیت‌کوین‌های جدید در اختیار داشت و در واقع بیت‌کوین نوعی شبکه غیرمتمرکز است.

بیت‌کوین بدون هیچ مرجع یا بانک مرکزی کار می کند، نوعی متن باز است، طراحی آن عمومی است، هیچکس مالک آن نیست و آن را کنترل نمی‌کند و همه می‌توانند در آن مشارکت کنند. در واقع بیت‌کوین نوعی پول نقد دیجیتالی نیست بلکه نوع جدیدی از شبکه مالی است که امکان رخداد مستقیم معاملات بر روی اینترنت را فراهم می‌کند در حالی که پیش‌تر این امکان وجود نداشت.

استعاره‌های زیادی برای توصیف بیت‌کوین وجود دارند؛ به طور مثال، گفته می‌شود این مفهوم مانند وکی‌پدیا است که در آن بسیاری از مردم برای حفظ یک شبکه که همه می‌توانند از آن استفاده کنند، با یکدیگر کار می‌کنند.

در دهه 1990 هکرها به دنبال ایجاد نوعی پول نقد دیجیتالی بودند به طوری که دولت امریکا نتواند معاملات کارت اعتباری آن‌ها را رهگیری کند. همزمان پی‌پال وجود داشت که اساسا قرار بود شبیه بیت‌کوین عمل کند. پی‌پال به دنبال ایجاد نوعی سیستم مالی خارج از دولت بود اما در رسیدن به آرزوهای بزرگش ناکام ماند و هم‌اکنون نوعی ورودی پرداخت درست مانند شیوه‌های دیگر است؛ در نهایت پی‌پال به تدریج جای خود را به بیت‌کوین داد.

تمامی بیت‌کوین‌های دنیا هم‌اکنون حدود پنج میلیارد دلار ارزش دارند و هر شرکت سرمایه‌دار در سیلیکون والی بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

بسیاری از مردم که به بیت‌کوین اهمیت می‌دهند بر این باورند این مفهوم هم‌اکنون مانند اینترنت در سال 1994 است. زمان زیادی برای توسعه زیرساخت اینترنت طول کشید اما هنگامی که توسعه یافت، تمامی دنیا از جمله ارتباطات، رسانه و انتشارات را به سوی خود جلب کرد. بیت‌کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و تحت توسعه است و به همین دلیل توسعه‌دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا