دستگاهی برای شناسایی معتادان ساخته شد

هاجر موسوی، معاون تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان زیست ابزار پژوهان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در این باره گفت: هم اکنون ما برای تشخیص و شناسایی افراد در آزمایشگاه ها دو نوع محصول داریم؛ یکی از این محصول ها، انجام آزمون غربالگری مواد مخدر است. همچنین ما برای تکمیل این آزمون های غربالگری یک سری دستگاه ساخته ایم؛ دستگاه خودکار استخراج مواد مخدر   Rima DetectorوRima Extractor از جمله آنهاست.

وی درباره این آزمون غربالگری افزود: تست های ایمنو کروماتوگرافی مواد مخدر مبتنی بر نانو ذرات طلا برای غربالگری نمونه ها و تشخیص کیفی انواع مواد مخدر طراحی شده است؛ در کیت ریما با نشاندن ماده مخدر روی تست با غلظت مشخص، کمترین میزان غلظت موادمخدر در بالای حد کات آف تشخیص داده می شود.

وی اظهار کرد: تست ایمنو کروماتوگرافی مبتنی بر تشخیص آنالیت هدف با آنتی بادی ها هستند اما به دلیل کوچک بودن مولکول مواد مخدر و تشابه ساختمان موادمخدر غیر قانونی(مرفین) و قانونی(کدئین) خطا در تشخیص و پاسخ های مثبت کاذب اجتناب ناپذیر است. استفاده از آنتی بادی ها منوکلونال در ساختار تست ریما باعث شده است که میزان پاسخ های FALSE POSITIVE به حداقل رسیده و نیاز به آزمون تاییدی TLCدر پایین ترین حد ممکن باشد.

وی ادامه داد: روش الکتروکروماتوگرافی در لوله های موئین نیز به عنوان یکی از روش های استاندارد مورد تایید سازمان بهاشت جهانی برای تایید حضور مواد مخدر در نمونه ها بوده است. در این روش مواد استخراج شده از نمونه ها تحت پتانسیل بسیار بالا از هم جدا شده و غلظت آنها سنجیده می شود.

وی بیان کرد: در روش ریما، تفکیک و تشخیص انواع مواد مخدر و جایگزین به طور همزمان روی یک کاست انجام و غلظت انواع مواد توسط یک نانو سنسور بسیار حساس سنجیده و گزارش می شود.

موسوی گفت:ساخت کیت و دستگاه Rima Detector به گونه ای است که برای هر نمونه مورد آزمون از یک کاستMicrofluidic دور انداختنی استفاده شده و مراحل شست و شوی ستون و دستگاه حذف می شود.

وی یاد آورد شد: این دستگاه قادر است انواع مواد مخدر و روانگردان را به همراه انواع مواد دارویی و جایگزین به طور همزمان در نمونه شناسایی کند.

دستگاه خودکار استخراج مواد مخدر

وی درباره دستگاه Rima Extractor نیز گفت: روش کروماتوگرافی لایه نازک روش تاییدی مناسب برای ارزیابی پاسخ های مثبت تست های غربالگری مواد مخدر است. معمولا در پروتکل آزمایش، استخراج مواد مخدر از ستون فاز جامد با عبور فاز مایع به صورت دستی امری وقت گیر و مشکل بوده و هزینه زیادی بر آزمایشگاه تحمیل می کند. طراحی یک دستگاه خودکار برای استخراج مواد مخدر از ستون های فاز جامد (SPE) بخش عمده ای از آزمون تاییدی را خلاصه کرده و آنالیت های هدف بدون دخالت دست و ایجاد آلودگی و در زمانی بسیار کوتاهتر از نمونه استخراج می شوند.

وی اظهار کرد: دستگاه ریما 101 قادر است مواد مخدر هشت نمونه مختلف را در هر بار آزمایش استخراج کرده و آماده لکه گذاری روی پلیت کند.در پروتکل این دستگاه تمام انواع مواد مخدر از نمونه استخراج و بسته به نوع فاز متحرک و خواص شیمیایی پلیت در کیت TLC انواع اوپیات‌ها، آمفتامین ها و مواد جایگزین(متادون، ترامادول و بوپرونورفین) در RF های مجزا و رنگ های مشخص جدا می شوند .

به گفته وی دستگاه قادر است هر سه نوع کیت ریما ( اوپیات ها، کیت اختصاصی آمفتامین ها و کیت مولتی پلکس مواد مخدر) را جداگانه یا همزمان استفاده کند.

پایان تقلب در آزمون اعتیاد

معاون تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان زیست ابزار پژوهان درباره کیت اوپیات‌ها گفت: امروزه استفاده از آگونیست های مواد مخدر در درمان اعتیاد عمومیت دارد بنابراین در دسترس بودن این مواد برای معتادان به مواد مخدر به روشی برای تقلب در آزمون اعتیاد تبدیل شده است. در این روش از تقلب فرد با جایگزین کردن آگونیست های مواد مخدر اقدام به سم زدایی در حد محدود کرده و پس از انجام نمونه گیری و اخذ پاسخ منفی در تست اعتیادی به استفاده از مواد مخدر بر می گردد.

وی تصریح کرد: آسیب عمده در این فرایند علاوه بر تقلب و به اشتباه انداختن آزمایشگاه، تغییر ذائقه مصرف در افراد معتاد است زیرا فرد برای جایگزین کردن اعتیاد خود برای یک مدت محدود اقدام به تزریق داروهایی با غلظت بالا می کند که در دسترس ترین آنها آمپول های تمجیزک و نورجیزک هستند. در بسیاری از موارد فرد پس از اخذ پاسخ دلخواه از آزمایشگاه به جای استفاده از مواد مخدر به صورت تدخینی به روش های تزریقی روی می آورد.

وی افزود: کیت عمومی ریما قادر است علاوه بر جداسازی مرفین و کدئین، داروهای جایگزین متادون، ترامادول و پرونورفین را نیز تشخیص دهد و با برطرف کردن نقطه ضعف آزمایشگاه های مواد مخدر از یک سو راه تقلب را سد کرده و از سوی دیگر تغییر ذائقه مصرف را باعث می شود.

راهی برای تشخیص بهتر افراد معتاد به روان گردان

وی درباره کیت اختصاصی آمفتامین ها نیز گفت:آمفتامین ها دسته ای از مواد روان گردان هستند که در شکل های مختلف و با ساختار شیمیایی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. پر مصرفت ترین این مواد، آمفتامین، مت آمفتامین و اکستازی است.

تشابه ساختاری مواد روانگران بر پایه آمفتامین با داروهای در دسترس از جمله ریتالین، افدرین و سودافدرین باعث شده تشخیص اعتیاد به مصرف مواد روان گردان آمفتامینی از داروهای مشابه نیاز به دقت بیشتری داشته باشد. کیت اختصاصی ریما با فاز متحرک و پلیت ویژه برای رفع این مشکل و تشخیص آمفتاین ها فرموله شده است که می تواند سه ماده هدف آمفتامین، مت آمفتامین و اکستازی را در RFهای مشخص و با رنگ های متفاوت جدا کند.

کیتی برای تشخیص انواع مواد مخدر

وی همچنین درباره کیت مولتی پلکس تشخیص انواع مواد مخدر نیز یادآورشد: هدف از طراحی این کیت، دستیابی به یک کیتی برای جداسازی و تشخیص انواع مواد مخدر، روانگردان و جایگزین به طور همزمان در نمونه افراد مشکوک به سوء مصرف مواد است. فرمولاسیون کیت به گونه‌ای است که هشت نوع ماده هدف را در RFهای اختصاصی و با رنگ های مشخص باند کرده و پروفایل کاملی از آلودگی فرد به دست می دهد؛ با استفاده از این کیت، امکان تقلب فرد معتاد با جایگزین کردن مواد افیونی با متادون، بوپرونورفین و ترامادول از بین می رود.

کیت اختصاصی برای داروهای کدئین دار

وی همچنین درباره کیت اختصاصی مرفین- کدئین نیز گفت: درآزمون نداشتن اعتیاد، مصرف برخی داروها باعث مثبت شدن نتیجه با روش غربالگری می شود بنابراین باید نمونه های مثبت تست غربالگر با آزمایش تاییدی کروماتوگرافی لایه نازک مورد بررسی مجدد قرار گیرند متاسفانه به دلیل مصرف بی رویه داروهای کدئین دار( به خصوص استامینوفن کدئین) تعداد افرادی که نمونه هایشان برای آزمایش تاییدی کنار گذاشته می شود کم نیستند؛ کدئین یک مخدر آگونیست بوده و به عنوان یک آرامبخش و ضد درد، جزو مواد نارکوتیک و از مشتقات تریاک به شمار می رود.

وی افزود: کیت کروماتوگرافتی اختصاصی مرفین و کدئین ریما می تواند با دقت فوق العاده و حساسیت 300 نانو گرم در میلی لیتر وجود متابولیت‌های تریاک یا مشتقات آن اعم از مرفین، هروئین و کدئین را در نمونه ها شناسایی کند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا